Räckvidd och komfort i fokus hos nya DS8

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 dec 2024

Med DS har Citroën skapat sig ett märke för lyxigare modeller som också ska föra vidare den franska tillverkarens tradition att bjuda på avancerad teknik. Dit räknas ju också lång räckvidd när det kommer till elbilar och för några veckor sedan presenterades modellen DS8 med en maskering som bland annat utgjordes av siffrorna ”750”.

Nu har DS8 haft premiär och 750 kilometer är också räckvidden som lovas hos den nya flaggskeppsmodellen. Det blir också den första modellen från DS som enbart komme erbjudas som helt eldriven. Den långa räckvidden förklarar DS med bilens luftmotståndskoefficient på 0,24, vilket beskrivs som bäst i sitt segment.

Apropå segment är det lite knivigt att avgöra i vilket fack DS8 passar in. Karossen beskrivs som en SUV-coupé, och ser ut att precis som Polestar 4 ha former so hamnar någonstans mellan lågbyggd suv, coupe och sedan. På längden mäter DS8 4,82 meter och höjden är 1,58 meter.

DS8 byggs med Stellantiskoncernens elbilssplattform STLA Medium och delar därmed teknik med modeller som Opel Grandland och Peugeot E-3008 och E-5008. Men batteri och drivlina skiljer sig en del åt. Instegsversionen av DS8 kommer med ett batteri på 74 kWh och en elmotor på framaxeln med 230 hästkrafter. Det är i båda fallen något mer än hos de modeller vi hittills sett på STLA Medium-plattformen. Räckvidden hos instegsversionen anges till 57,2 mil enligt WLTP.

Utöver det kommer DS8 även erbjudas med ett större batteri på 97,2 kWh som då går att kombinera med framhjulsdrift och 245 hästkrafter. Det är versionen som ger de utlovae 75 milen i räckvidd. Med det större batteriert erbjuds DS8 även med fyrhjulsdrift och 350 hästkrafter. Räkvidden är här ännu inte verifierad och DS anger en beräknad räckvidd på 68,6 mil.

Hos alla versioner kan effekten både tillfälligt höjas med mellan 25 och 35 hästkrafter beroende på version. Den fyrhjulsdrivna versionen får då till exempel tillfälligt 375 hästkrafter, men under hur lång tid kraften finns tillgänglig framgår inte.

Båda batteristiorlekar kan snabbladdas med en effekt på 160 kW. På 27 minuter ska det gå att fylla batteriet till 80 procent, men DS väljer här att ange tiden för det från 20 till 80 procent – inte som många andra från 10 till 80 procent.

Värmepump är standard hos alla versioner och det samma gäller en ombordladdare på 11 kW. Senare ska det även gå att få en ombordladdare på 22 kW som tillval. Standard är också dämpare som anpassar sig till underlaget genom information från en kamera, lutningssensorer och tre accelerometrar som analyserar vägbanan. System aktiverar en motoriserad magnetventil som reglerar oljeflödet mellan stötdämparens nedre och övre kammare för att enligt DS ge bilen ”exceptionella köregenskaper och förstklassig komfort”.

På insidan hittas en ratt fyra ekrar som tillsammans bildar ett X. Bakom den hitta ett digitalt instrumentkluster på en skärm på 10,25 tum och bredvid den en skärm på 16 tum för infotainmentsystemet. Det finns trådlöst Apple Car Play och Android Auto, men DS lovar också ett smart eget system med bland annat röststyrning som ska förstå samtal genom stöd av ChatGPT.

Stolarna fram har värme och massage, samt ventilation som även har en speciell funktion där nacken kyls ned. Även i baksätet hittas värme och ventilation i säten som går att luta upp till 30 grader.

DS8 ska börja säljas i mitten av nästa år, men svenska priser och lanseringsdatum har ännu inte presenterats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!