Factorial tillverkar solid state-batteri med billigare torr metod
Carl Undéhn
16 dec 2024
Vid sidan av att innehålla mer energi än sina föregångare är en av fördelarna med Teslas större 4680-cell själva tillverkningen. Den sker genom så kallad ”dry coating” där batteriets anod och katod tillverkas med en torr process utan att beläggas med lösningsmedel. Något som tar bort det kostsamma och platskrävande steget att torka batteriets katod och anod. Och just den saken är något som Tesla haft problem att lyckas med för att kunna skala upp tillverkningen av 4680-celler.
Nu meddelar den amerikanska batteriutvecklaren Factorial att de har tillverkat solid state-batterier med just denna torra process. Och just det är något som Fatorials vd Siyu Huang beskriver som en viktig milstolpe på vägen mot att lyckas med masstillverkning av solid state-batterier.
–En banbrytande prestanda för solid state-batterier är bara relevant om den kan skalas till en storlek som är möjlig för kommersiell användning. Med en kapacitet på 40 Ah visar våra Solstice-celler, som är helt solid-state, den tekniska mognad, processvalidering och skalbarhet som krävs för kommersiella tillämpningar, säger Siyu Huang i ett uttalande.
Solid state-batteries med en fast i stället för flytande elektrolyt är något som biltillverkare hoppas ska ge elbilar med både längre räckvidd och snabbare laddning än vi har idag. Även om tekniken inte är ny har ännu ingen lyckats med att lansera kommersiell volymtillverkning av solid state-battrier.
Bland de som har investerat i Factorial hittas bland andra Mercedes. Tidigare i år presenterade de båda företagen det gemensamt utvecklat solid state-batteri döpt till Solstice som uppges ha en hög energidensitet på 450 Wh/kg. Med det ska det vara möjligt med elbilar som har upp till 80 procent längre räckvidd jämfört med idag. Mercedes har också sagt att de redan inom kort ska få ut testbilar med solid state-batterier på vägarna.