Räckviddsrekord: ID7 fixar nästan 95 mil – i EPA-traktortempo
Carl Undéhn
15 jan 2025
Med ID.7 lovade Volkswagen en elbil med 70 mils räckvidd. Ett löfte som de höll med versionen Pro S som har det nya och större batteriet på 86 kWh som ger bilen en WLTP-räckvidd på 70,9 mil.
Att det går att köra längre än så visade Volkswagen i höstas. Då kördes en ID.7 Pro S 79,4 mil på en laddning under en långtur i Schweiz med en förbrukning på 1,03 per mil. Ett rekord som Volkswagen nu har slagit med stor marginal.
För under ett räckviddstest på den italienska testbanan Nardò lyckades en ID.7 Pro S nu köra hela 94,1 mil innan det var dags att ladda. Volkswagen understryker att det handlar om en ”serietillverkad, icke modifierad” version av den eldrivna halvkombin.
94,1 mil innebär att bilen tog sig närapå en tredjedel längre än den officiella WLTP-räckvidden, eller 23,2 mil mer. Genomsnittsförbrukningen uppges ha landat på 0,92 kWh per mil. En siffra som är långt under den officiella förbrukning enligt WLTP med svensk standardutrustning på 1,42 kWh per mil. Temperaturen under testet varierade mellan 5 och 15 grader.
Det handlade däremot inte om någon vanlig långkörning. Testet genomfördes alltså vid Nardò, som är en 12,5 kilometer lång oval bana. Genomsnittshastigheten var också låga 29 km/h. Volkswagen framhäver ändå att det är en hastighet som motsvarar hur snabbt – eller snarare långsamt – trafiken går i många städer under rusningstid. Det är också nära toppfarten för en svensk EPA-traktor. Vem blir först att konvertera en ID7?
ID.7 finns också som kombiversionen ID.7 Tourer. Den utsågs av oss på Elbilen till Årets elbil 2024, som ni kan läsa mer om här. Enligt Volkswagen har ID.7 och ID.7 Tourer tagits emot väl av kunder.
– Vi ser en positiv trend i orderingången i Europa och säljer för närvarande till och med fler ID.7-modeller än Passat. Detta visar att ID.7 är ett förnuftigt helelektriskt tillskott till märkets produktportfölj och att den, vid sidan av den framgångsrika Passat-modellen, är lika lämplig för långdistansförare och som tjänstebil, säger Martin Sander som är försäljningschef hos Volkswagen.