![](https://images.ohmyhosting.se/PwOTgY73FlT_BG7AWNd_MHY8KnQ=/2096x1178/smart/filters:quality(85)/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FCATL-Mercedes-Batteri.jpg)
Studie: endast så kan Europa slå Kina i batteriracet
Carl Undéhn
7 feb 2025
Den globala tillverkningen av batterier fortsätter att öka, med sjunkande priser som resultat. Men det är en utveckling som inte kan pågå i alla evighet, menar den senaste utgåvan av den årliga studien ”Battery Monitor 2025” från det tekniska universitet i Aachen och konsultfirman Roland Berger.
Orsaken är att konkurrensen framförallt i Kina blivit så hård att flera tillverkare där inte längre täcker sina produktionskostnader, menar studien. Redan förra sommaren visade nyhetsbyrån Bloombergs analys att priset på litiumjärnfosfatceller (LFP) hade sjunket med 51 procent i Kina jämfört med samma tid ett år tidigare.
Trots den hårda konkurrensens visar Battery Monitor 2025 att det också finns utrymme för europeiska batteritillverkare, som svenska Northvolt. Men det krävs då att de kan erbjuda en både bra och billig produkt för att mota konkurrensen från de stora och etablerade asiatiska aktörerna.
![](https://elbilen.se/wp-content/uploads/2024/06/BYD-Blade-Battery-pc_EDIT-1030x579.jpg)
– Trots betydande osäkerheter fortsätter den globala batterimarknaden att växa kraftigt och erbjuder därför också möjligheter för europeiska tillverkare om de fokuserar på konkurrensfördelar genom innovationer, högkvalitativ processteknik och batteriernas ekobalans, säger Achim Kempker som lett arbetet med den senaste studien.
För tillverkare som Northvolt och andra här i Europa ser studien egentligen bara ett sätt att kunna konkurrera med batteritillverkare i Kina: hållbart tillverkade batterier.
– Särskilt som det är osannolikt att europeiska eller nordamerikanska företag någonsin kommer att kunna komma ikapp den kinesiska kostnadsfördelen och tillgången till råvaror för samma produkter och teknologier, säger Heiner Heimes från tekniska högskolan i Aachen.
![](https://elbilen.se/wp-content/uploads/2024/11/Hundra-miljoner-4680-sep-2024-01-1030x579.jpg)
Just det var redan från början ett av huvudargumenten när Northvolt drogs igång, då med målet att tillverka världens grönaste batterier med lägre koldioxidavtryck än konkurrenterna. Ett mål som satts på paus när företaget nu försöker skala upp produktionen och då köper in katiodmaterial från Kina i stället för att tillverka det på plats i fabriken i Skellefteå med grön energi.
Studien slår också fast att världens behov av batterier kommer att tredubblas fram till 2030 och då ligga på 4,6 TWh om året. Bland de mest lovande tekniker som lyfts fram nämns bland annat så kallad ”dry coating”, där batteriets anod och katod tillverkas med en torr process utan att beläggas med lösningsmedel. Det tar bort det kostsamma och platskrävande steget att torka batteriets katod och anod. Tesla vill använda tekniken för tillverkning av sina nya 4680-celler, men har haft problem med att lyckas skala upp produktionen.