Snabbladdare vandaliserade – så svarar laddoperatörerna

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

14 feb 2025

När Valter Andersson från Värnamo skulle ladda sin elbil vid laddstationen belägen utanför Örkelljunga vid E4:an blev det svårt att få någon ström. Orsaken? Alla kablar var avklippta.

– Jag backade in bilen, hade planerat för en powernap, men såg sedan detta. Hur fräcka är de inte! Jag antar att de klippt av kablarna för att sälja kopparen. Det är ju grova kablar och mycket koppar, säger han.

Allegos laddare utanför Örkelljunga för två dagar sedan. Foto: Valter Andersson

Att byta laddstation var ingen idé, eftersom kablarna var klippta både på Recharge och Allegos stationer.

– Lyckligtvis är detta inte vanligt, och vi kan reparera snabbt. Vi har kablar på lager i Sverige så de ska bara skickas från lagret till vår reparatör som ersätter dem. Jobbet med att byta tar ett par timmar, säger Stian Mathisen, kommunikationschef på Recharge och fortsätter:
– Vi vidtar inga speciella åtgärder med kameror, då det är så ovanligt, men vi ber vår lokaliseringspartner att ha extra koll på laddarna.

Från polisen säger de att de inte vet hur vanligt detta är eftersom de inte har brottskoder specifikt kopplade till laddinfrastrukturen.

Men Allego vars kablar blev klippta i Örkelljunga säger att det är ett problem de tar på allvar och att vandalisering av laddstationerna är en kostsam historia.

– Ja, det har blivit vanligare. Vi lägger mycket pengar på att bygga bort det här problemet, vi håller nu på att sätta GPS-sändare i kablarna så att vi kan se var de hamnar, vi kommer också installera CCTV-kameror på alla stationer där det inte är ruljans dygnet runt, säger Johan Tonde, som är byggnadsansvarig på Allego.

Allegos laddstation med kameraövervakning och termisk övervakning.

Vid sidan av Örkelljunga har de även fått kablar avklippta i Skälderviken och Järnarp.

– Men den stora skadegörelsen skedde i Söderhamn där de förutom att klippa kablarna även slog sönder skärmarna, och frågan är om de försökte göra datorintrång, säger Johan Tonde.

– Men vi har tillstånd för kameror och har börjat med detta så att vi kan få ett slut på det här. Med kameror får vi också direkt veta om det är någonting som har hänt med laddarna. Men vi kan också se om det är kö till laddarna, i dag vet vi inte hur lång kö det är. I nästa steg kan man installera termokameror som ser värmeutveckling i markskåpet, men även om det för hög temperatur i en bil så vi kan agera efter det. Men vi är inte klara med tillstånden för det på alla ställen och vi vet inte exakt hur det kommer att utveckla sig.

För Allego och andra laddoperatörer är det kostsamt med kabelstölder.

– Vi har en så pass hög självrisk att vi får stå för utgiften själva. Kablarna kostar 20 000 kronor. Per styck.

Vad kan en tjuv tjäna på att sälja kablarna?

– Vi har räknat på det där och uppskattar att de kanske på svarta marknaden kan få ut mellan 300–500 kronor per kabel, det är inte mer. Det sjuka är att det inte är så mycket koppar som man kan tro i kablarna. Härjar du runt en dag kan du få ihop några tusenlappar.

Johan Tonde tycker det är märkligt att inte fler installerar kameror.

– De flesta bensinstationer har ju det.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: