”Historiskt prestation” – mer om Mercedes solid state-test

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 feb 2025

I förra veckan överraskade Mercedes med att de genomfört tester där en EQS utrustats med ett solid state-batteri från samarbetspartnern Factorial Energy. Något som gav bilen en räckvidd på 100 mil, vilket är närmre 20 mil längre än de 82 mil som är den officiella räckvidden för Mercedes EQS 450+ med ett batteri på 118 kWh.

Nu avslöjar Mercedes och Factorial fler detaljer kring testerna, som beskrivs som ett genombrott inom utvecklingen av elbilar. Enligt Mercedes kan de med ett solid state-batteri som är lika stort och väger lika mycket som det tidigare batteriet uppnå 25 procent längre räckvidd.

– Att vara först med att framgångsrikt integrera litiummetallbatterier i en plattform för produktionsfordon är en historisk prestation inom elektrisk mobilitet. Detta genombrott visar att solid state-batteritekniken har tagit steget från laboratoriet till verklig tillämpning, vilket sätter en ny standard för hela fordonsindustrin, säger Siyu Huang som är vd för Factorial Energy.

Med solid state-batterier med en fast i stället för flytande elektrolyt hoppas biltillverkare kunna erbjuda elbilar med längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet än idag. En som arbetar på det är amerikanska Factorial Energy, som sedan flera år samarbetar med Mercedes.

Utmaningen med solid state-batterier är att hitta passande, fasta material som kan ha kontakt med varandra och sedan få till volymtillverkning. Något som ännu ingen har lyckats med, men som en rad biltillverkare och utvecklare arbetar på att få till.

Batteriet från Mercedes och Factorial uppges använda en ”innovativ flytande cellbärare”, vilket låter som att tekniken baseras på en inte helt fast elektrolyt. För att lösa utmaningen med att materialen i cellen expanderar och drar ihop vid ur- och uppladdning används pneumatiska ställdon. Genom det ska både batteriets prestanda livslängd förbättras, skriver Mercedes.

Förra året meddelade Mercedes och Factorial att de gemensamt utvecklat ett solid state-batteri kallat Solstice som ska ha en hlg energidensitet på 450 Wh/kg. Enligt tidigare uppgifter har batteriet som användes i de senaste testerna med EQS en något lägre energidensitet på 391 Wh/kg. Fler tester ska nu genomföras, meddelar Mercedes.

Annons:
Annons: