/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FBYD-LFP-ladda.jpg)
Nya BYD-batterier laddar 40 mil på 5 minuter – till salu i dag
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Ffredrik_sv_edit.jpg)
Fredrik Sandberg
18 mar 2025
Det kinesiska bilföretaget BYD har nu lanserat ett batteri som kan laddas med 1000 kW. Alltså 1 MW. Det är laddkapacitet som man brukar nämna i samband med tung trafik. Alltså när lastiblar med batteripack på en så där 600 kWh ska in och fylla på. Men nej. Det här rör batterier som ska sitta i personbilar. Och batterierna kan alltså laddas med 2 kilometer per sekund. Eller 400 kilometer på fem minuter.
Det rör sig inte om en konceptbil. Nope. Redan i april ska BYD Han L och BYD Tang L visas upp, bestyckade med batterierna.
Enligt BYD är det de snabbast laddande batterierna som någonsin har masstillverkats. Det laddar med tio gånger sin egen energimängd. Ett batteri på 100 kWh kan alltså laddas med 1000 kW. Det är siffror som vi känner igen från företaget Storedot. De har kommit långt och Polestar har testat tekniken. Men nu ser det alltså ut som om BYD hinner före med masstillverkning. Och dessutom med den billigare järnbaserade kemin, LFP (Litium-järn-fosfat).

Eftersom batterierna inte bara kan ta emot enormt höga effekter kan de även ge ifrån sig hög effekt. BYD lanserar därför en ny elmotor som kan utnyttja detta. Vad sägs om 30.511 varv per minut. En effekt på 580 kW (790) hästkrafter. De två ovan nämnda modellerna kommer att bestyckas med dessa motorer.
Noll till hundra ska då ta 2,7 sekunder för BYD Han L och suven BYD Tang L kommer att ta 3,6 sekunder på sig. BYD tar också laddningen i egna händer, för att se till att det finns bra laddstationer som kan förse bilarna med effekten. Vilket det inte gör idag. En hel del effekt krävs för att ladda bilarna, därför planerar BYD, som också är en av världens största batteritillverkare att placera batteribankar vid laddstationerna för att underlätta för elnätet att erbjuda önskad megawatteffekt.
BYD har redan börjat ta emot ordrar på bilarna. Om och när och hur de kommer till Europa återstår att se.