/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FMaxus-eTerron9-01.jpg)
Så mycket kostar Maxus nya elpickup eTerron 9
Carl Undéhn
26 mar 2025
Kinesiska Maxus blev först ut med att lansera en eldriven pickup på den svenska marknaden med T90. Den har nu ersatts av den 5,5 meter långa eTerron 9, som nu har fått ett pris som börjar på 699.900 kronor.
Maxus eTerron 9 är en mer tekniskt avancerad bil än föregångaren T90 och vars specifikationer i alla fall på pappret gör att den ser ut att kunna ta sig fram bättre på dåliga vägar. Till exempel kommer den med fyrhjulsdrift från dubbla elmotorer med en gemensam effekt på 325 kW, eller 442 hästkrafter. Med det klarar bilen 0-100 km/h på 5,8 sekunder.

Det hittas också sex olika körlägen, exakt vilka de är framgår inte mer än att de sträcker sig från Eco till Off Road. Utöver det har Maxus eTerron 9 också luftfjädring som ska anpassa sig efter hur fort bilen kör och som den lastar. Apropå det så lastar eTerron 9 upp till 620 kilo och kan dra släp på upp till 3,5 ton. Och så hittas det en rejäl frunk under huven på 236 liter.

Batteriet använder LFP-kemi och är på 102 kWh och ger bilen en WLTP-räckvidd på 43 mil. Det kan snabbladdas med upp till 115 kW som gör det möjligt att fylla batteriet från 20 till 80 procent på 42 minuter. Någon tid för det annars vanliga spannet mellan 10 och 80 procent anges inte. Cellerna i batteripaketet är placerade enligt vad som kallas en “Tetris-struktur” som både ska utnyttja ytan bäst och göra batteriet mer säkert. För att kunna använda bilen i arbetet finns det ett 2,2 kW-uttag i fronten samt ett 6,6 kW-uttag på det 2,4 meter långa flaket för att driva verktyg eller annat.