/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2FFirefly-EV01.jpg)
Försenad och dubbla priset – så mycket kostar Nio:s Firefly
Carl Undéhn
24 apr 2025
Genom att lansera två nya märken breddar tillverkaren Nio sitt utbud med billigare modeller. Märket Onvo och modellen L60 har lanserats i Kina som en utmanare till Tesla Model Y. Det följdes upp av märket Firefly och den mindre modellen med samma namn som uppgavs rikta sig till stadsbor i både Kina och Europa. Då som en konkurrent mot bilar som Renault 5 och Volvo EX30.
Ursprungligen var planen att börja sälja Firefly i Europa i sommar, men det har nu skjutits upp till hösten och tredje kvartalet. Då med en bred lansering i hela 16 länder, enligt Nio-chefen William Li. När Sverige blir aktuellt har inte meddelats, och först ut ser Norge och Nederländerna att bli. För de marknaderna har det också släppts priser som visar att Firefly kostar från 279.900 norska kronor i Norge (260.000 svenska kronor) och från 29.900 euro i Nederländerna, vilket motsvarar 330.000 kronor.

Av de båda exemplen ger det Nederländska priset en bättre fingervisning om vad priset kan komma att landa på hos oss eftersom Norge inte lägger på någon moms på elbilar som kostar under 500.000 kronor. Och med ett pris på drygt 300.000 kronor blir Firefly dubbelt så dyr här jämfört med i Kina. Där börjar priset för Firefly på 119.800 yuan, vilket motsvarar 160.000 kronor. Som jämförelse: nämnda konkurrenten Renault 5 kostar från 349.900 kronor. Sveriges idag billigast elbil är Citroën ë-C3 som kostar från 297.500 kronor.
EU:s strafftullar på elbilar som tillverkas i Kina är naturligtvis en sak som påverkar priset för Firefly. För Nio:s del beläggs deras bilar med en strafftull på 20,7 procent utöver de 10 procent importtull som gäller för alla bilar från Kina som importras till EU.
Firefly har ett LFP-batteri på 42,1 kWh som ska ge en räckvidd på 42 mil, enligt den kinesiska körcykeln, och drivs av en elmotor med en effekt på 105 kW. Firefly ska också kunna byta batteri som alternativ till snabbladdning. Priserna från Kina, Norge och Nederländerna är inklusive batteri. Från slutet av sommaren ska Nio börja sälja Firefly i Kina utan batteri till ett lägre pris än idag. Batteriet hyrs då i stället för till en månadskostnad, ett upplägg som även finns hos Nio:s modeller här i Sverige.