/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FLMR-celler-General-Motors01.jpg)
Hög energitäthet, lågt pris – då tillverkar GM nytt superbatteri
Carl Undéhn
15 maj 2025
Häromveckan uppgav Ford att de lyckats med ett genombrott i arbetet med att utveckla en batterikemi med hög energidensitet utan att kostnaderna skenar iväg. Kemin kallas ”Lithium Manganese Rich”, eller LMR, och beskrivs av Ford som ”banbrytande”. En åsikt de uppenbarligen inte är ensamma om, för även konkurrenten General Motors jobbar på samma cellkemi och då inom det gemensamma bolaget Ultium Cells som de grundat tillsammans med batterijätten LG Energy Solution.
Ultium Cells meddelar nu att de kommer inleda förserietillverkning av LMR-celler vid en anläggning från LG Energy Solution från slutet av 2027. Det ska sedan skalas upp för volymtillverkning i USA från 2028. Cellerna med högt energiinnehåll ska då användas av större modeller från General Motors. ”Batterikatoder kräver material som kobolt, nickel och mangan, där kobolt är dyrast. LMR-battericeller använder en högre andel av billigare mangan, samtidigt som de ger högre kapacitet och energitäthet”, skriver Genral Motors i ett pressmeddelande.
– Vi är pionjärer inom manganrik batteriteknik som ger premiumräckvidd och prestanda till en överkomlig kostnad, särskilt i eldrivna pickuper, säger Kurt Kelty som ansvarar för batterier och drivlinor hos General Motors.
LMR-celler uppges ha 33 procent högre energidensitet än de bäst presenterande LFP-cellerna på marknaden. Kostnadsmässigt ska cellerna inte skilja sig från de som har LFP-kemi.