Så arbetar landets bästa elbilskommuner – dags för Laddguldet
Patrick Ekstrand
30 aug 2017
Snart är det dags för utdelningen av Laddguldet. De sex finalisterna hör till de nominerade kandidater som har gjort mest för att underlätta och påskynda en omställning mot eldriven mobilitet, med fokus på både laddbara fordon och lokal laddinfrastruktur.
– Det finns så många bra exempel runt om i Sverige att lyfta fram. Om fler kunde inspireras av dessa skulle vi gemensamt kunna accelerera omställningen mot en fossilfri transportsektor ytterligare. Med Laddguldet vill vi uppmärksamma några av landets mest ambitiösa kommuner på området, säger Olle Johansson.
Som vd för Power Circle sitter han med i juryn tillsammans med företrädare för Fortum Charge & Drive, Fores och tidningen Elbilens chefredaktör Fredrik Sandberg.
Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet och Klimatkommunerna, säger att utmärkelsen är en viktig komponent för att uppnå klimatmålen.
– År 2030 ska hela transportsektorns klimatpåverkan ha minskat med 70 procent. Det kräver kommuner som går före. Vi vill premiera de kommuner som tar det extra steget för en avgasfri bilism, till exempel genom elbilspooler och andra lösningar.
Jönköping gick till final bland annat på grund av sitt arbete med laddinfrastruktur, inklusive många laddpunkter i gatumiljö. Stockholm för sin långsiktiga strategi för eltransporter genom samverkan sker med andra aktörer. Gävle vaskades fram bland de nominerade tack var ett utvecklingsprojekt som innebär 166 laddplatser i år. Östersund för att de konsekvent jobbar vidare med sin elbilssatsning som redan har pågått en längre tid. Kalmar har världens första elbilspool som riktar sig till både tjänstemän och medborgare och Falun har utvecklat en elbilspool för hemtjänst.
Priset – liksom utmärkelsen till Årets El(d)själ – delas ut tisdag den 5 september av Centerpartiets partiledare Annie Lööf. Den som vill se evenemanget kan fram till den 1 september anmäla sig här.