Audi och Hyundai i elbilssamarbete

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

21 jun 2018

Audi och Hyundai inleder ett samarbete med målet att ta fram teknik som ger elbilar lång räckvidd efter bara några minuter vid laddstationen. Och nej, det handlar inte om så kallade solid-state batterier, utan om bränsleceller.

Konceptbilen h-tron quattro. Foto: Audi

Konceptbilen h-tron quattro. Foto: Audi

Än så länge finns bara ett fåtal modeller där energin lagras i vätgas i stället för i batteripaket, men allt talar för att tekniken inom en snar framtid kommer att vara ett verkligt alternativ till batteribilar. Tillkännagivanden om tekniksamarbeten duggar tätt och ett flertal stora europeiska länder ser vätgas som ett komplement till batteribilar.

– Det är en hållbar teknik och samarbete är ett smart sätt att få fram ledande innovationer till attraktiv kostnad, säger Audis teknikchef Peter Mertens.

En Hyundai ix35 vid en vätgasmack i Tyskland. Foto: Hyundai

En Hyundai ix35 vid en vätgasmack i Tyskland. Foto: Hyundai

Hyundai har redan bränslecellsbilar ute på marknaden och Audi, som ansvarar för teknikutvecklingen inom Volkswagengruppen, är inne på sin sjätte generation. Företaget har också visat upp h-tron quattro, en konceptbil som tankas med vätgas. Den visades upp 2014 och tio år innan dess presenterade företaget konceptbilen A2H2.

Antalet vätgasmackar ökar stadigt på kontinenten och många finns redan i en rad asiatiska länder. Hyundais vice styrelseordförande Euisun Chung anser att tekniken kan komma att bli minst lika viktig som litiumjonbatterier.

– Det är den snabbaste vägen till en utsläppsfri värld.

Än så länge finns bara en handfull tankställen i Sverige, men Umeåföretaget Oazer har utvecklat ett modulbaserat tanksystem som med grön el på plats framställer den gas som behövs.

Förenklat fungerar tekniken så här: Vätgas tankas på vätgasmackar, en procedur som tar ett par tre minuter. Gasen lagras sedan under högt tryck, 700 bar – eller tre gånger så högt tryck som i dyktuber. När vätgasen sedan slås ihop med luft i en så kallad bränslecellsstack alstras elektricitet och den enda biprodukten är vatten.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!