Sandberg: 2030 – game over förbränningsmotorn

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

26 maj 2021

Så har även Volkswagen slagit på den riktigt stora trumman och bjudit in till den dag av batterisnack. Förra året dundrade Tesla med sina batteriplaner. Hur de planerar att bygga batteritillverkning som räcker till 30 miljoner bilar fram till 2030. 3 TWh batterikapacitet sammanlagt. 

Volkswagen var mer modest. Eller realistisk, om man så vill. Sex fabriker med 40 GWh per styck ligger i pipen. I Europa. 240 GWh med andra ord. Tillräckligt för cirka tre miljoner elbilar per år. Cirka 60 procent av koncernens bilar ska vara helelektriska år 2030.

Och Northvolt blir en viktig spelare. Volkswagen köper in sig i en större del av företaget och lägger vantarna på gigafabriken i Salzgitter, som tidigare var en anläggning där man delade ägarskapet med Northvolt. 

Två ytterligare fabriker placeras i södra Europa. Två i Östeuropa. Var de hamnar är inte klart. 

Batterikemierna kommer att variera, beroende på vilken bil de ska sitta i. Den robusta och billigare kemin litium-järn-fosfat, som inte innehåller vare sig kobolt eller nickel, ämnas för massmarknadsbilar medan mer avancerade kemier med nickel och mangan lämpar sig för premiumsegmentet. Från 2025 ungefär tror man också att företaget Quantumscape ska kunna leverera solid-state-batterier till koncernens bilar. Laddtid på 0–80 procent på 12 minuter och förbättrad räckvidd står alltså runt hörnet. 

Men redan nästa år kommer vi att få se de första fordonen baserade på nya batterier när gruppen presenterar sin PPE-plattform med snabbare laddning och längre räckvidd. 

Samtidigt har nu Volvo, Mini, Jaguar och General Motors gått ut och sagt att det bara blir elbilar från 2030 (och GM något senare). 

Men Audi knorrar. De nya Euro 7-reglerna som kommer att vara stenhårda mot utsläpp, även av partiklar som inte tidigare räknats in i kraven, gör att de ger upp förbränningsmotorutvecklingen. De försöker anpassa deras befintliga motorer till reglerna, utvecklingskostnaderna för att ta fram nya blir för stora. 

– EU:s planer med de ännu mer stränga avgasreglerna Euro 7 är en enorm teknisk utmaning och samtidigt en liten vinst för miljön. Det innebär en extrem begränsning för förbränningsmotorn, säger Audis vd Markus Duesmann i en intervju i Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Varför inte släppa sargen och bara tillverka elbilar från 2025? Audi som första rena elbilsmärke i VW-koncernen! 

Även om det bromsas och knorras från sina ställen går det åtminstone åt rätt håll. Det ser onekligen ut att vara game over för förbränningsmotorn. Fram till 2030 kommer tillräckliga volymer med batterier att finnas, tekniken kring eldrift vara på plats, laddinfrastrukturen har anpassats till mängden bilar. 

Audis vd har fel. En tvingande övergång till eldrift – vilket blir effekten av Euro 7 – har stor betydelse för miljön. 

Jag tänker på den studie som Transport & Environment nyligen presenterade. De jämförde råvaruåtgången mellan en bensinbil och en elbil. Den mängd råvaror som hör till batteriet och som förbrukas när bilen skrotas motsvarar i volym storleken av en fotboll. Fossilbilen konsumerar under sin livstid råvaror i en helt annan volym. Om du staplar oljefaten en bensinbil kräver under sin livstid på varandra blir stapeln 90 meter hög. 

Elbilarna år 2030 kommer att ha betydligt längre räckvidd, vara billigare, ladda snabbare och vara mer autonoma. Vem kommer då ens att tänka tanken att slå till på en bil med en mekanisk motor som ger utsläpp?

Kias nya elbil, EV6, lovar gott. I alla fall till formen. Mer har de vid pressläggningen inte avslöjat.

Teslas twittrande vd Elon Musk har gett sig själv en ny titel, Technoking. Humor är bra. Om det är roligt.

 

Kias nya elbil, EV6, har visats upp. Endast skalet dock. Snart får vi reda på detaljerna.

 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: