Sandberg: Alla sinnena ska med när man kör – även tankeverksamheten
Fredrik Sandberg
14 jul 2020
– Man kör ju med alla sinnen, säger Mazdas representant inför provkörningen av deras elbil MX-30.
Därför har Mazda lagt på ett artificiellt motorljud. När du gasar låter det som om en förbränningsmotor drar i gång och driver bilen framåt. De har också dragit ner på effekten från elmotorn så att det ska kännas så där småsegt som det gör i en bensinbil när du ska iväg i korsningen.
Det går inte heller att stänga av det där förbränningsmotorljudet.
Alla sinnen ska med. Vare sig de vill eller inte.
Sinnen är de neurologiska och psykologiska system vi har för uppfatta omvärlden och oss själva, läser jag på Wikipedia. Vidare står det: ”Ett ’sinne’ är generellt en förmåga genom vilken uppfattning av externa stimuli sker. Det kan också indirekt tala för att om mikroorganismer också har sinnen, så är sinnesverksamhet inte kopplat till kognition.”
Vi tar det där sista igen: sinnesverksamhet är inte nödvändigtvis kopplat till kognition. Det vill säga tänkande. Och Mazda verkar ha en del kognitiva utmaningar framför sig.
Sinnena när jag kör bil med förbränningsmotor meddelar min tänkande del av hjärnan att det jag sysslar med bränner fossila bränslen som spyr ut giftiga gaser i min omgivning. Lokalt och globalt. Den larmar om att jag understödjer diktaturer som Ryssland och Saudiarabien när det är dags att tanka igen. Att jag på så sätt bidrar till mer konflikter i världen.
Så visst kör jag bil med förbränningsmotor med alla sinnena på helspänn.
När jag kör elbil, det vill säga inte Mazdas elbil, slipper jag höra ljudet av denna typ av maskiner. Jag får sinnesro. Hörselsinnet lystrar istället efter det där sköna vinande ljudet från en tre gånger mer effektiv maskin som ger mig en enorm kraft, direkt och precist.
Den känslan är underbar. Den tysta accelerationen är magi. Att ligga på kurviga sommarvägar med all kraft i motorn tillgänglig på millisekunden är en ren njutning.
Och vilka fantastiska njutningsmaskiner för inte bara sinnena utan även för din kognitiva sida det har börjat komma ut.
Vi har i det här numret även provkört Polestar 2. En härlig sportig och modern bil som dessutom är praktisk.
Fyra nya laddhybrider, nåja en av dem har funnits med ett tag, visar vad de går för. Vi ser nästa generations laddhybrider torna upp sig i horisonten, och då handlar det inte om mer förbränningsmotorljud, utan om längre räckvidd på el.
Vi har även dykt ner i vätgasens potential när det kommer till energilagring. Jag vet att många elbilsentusiaster är avogt inställda till vätgas, men läs artiklarna och döm själva. Batterier i all ära, men stora mängder energi kanske trots allt är bäst att lagra som vätgas i stället för att gräva upp råvaror till batterier – beroende på hur framtidens batterier ser ut, naturligtvis.
Det är en spännande teknik som kopplat till grön energi kan spela en avgörande roll i omställningen från fossila bränslen till nollutsläpp.
En omställning som börjar med att vi med våra sinnen börjar uppfatta omvärlden och även använder vår kognitiva del för att göra den både möjlig att leva i och härlig att köra omkring på.
Ha en skön sommar!
Nu kommer stöd till snabbladdare i glesbygden. Det var på tiden.
Elbilsuppstickaren Byton rapporteras ha stora svårigheter. I stort sett all personal är uppsagda, nya fabriken står tom och det är oklart om de kommer igång igen. Det är tufft att starta ett elbilsmärke. Corona-pandemin har inte varit till någon direkt hjälp. Frågan är om det blir någon nystart för det lovande företaget.