BMW övertygar med vätgasbil
admin
7 aug 2023
Framtidens bil blir eldriven, det vet vi. Frågan är om elmotorerna kommer att få sin ström från batterier i bilarna eller ifrån bränsleceller där vätgas reagerar med luftens syre och det skapas energi i form av elektricitet. BMW ökar hela tiden sitt utbud av elbilar med batterier men släpper inte tanken på vätgasen som man nu utvecklat till avsevärt bättre prestanda.
Man kan beskriva skillnaden mellan elbilar med bränsleceller och elbilar med batterier som skillnaden mellan dieselbilar och bensinbilar när det gäller prestanda. En BEV (Battery Electric Vehicle) kan leverera en enorm kraft momentant och kan idag överträffa de mest prestandastinna sportbilarna, medan FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) hittills haft mer måttliga effekter på upp till cirka 200 hk.
När de etablerade bilmärkena ger sig in i dagens elbilsrace vill de väldigt gärna ha med sig sina kärnvärden, och därmed sina kunder, så det är knappast en överraskning att det handlar om prestanda när BMW förklarar sin vätgasstrategi.
BMW har haft flera vätgasprojekt under utvärdering, allt från den klassiska V12 förbränningsmotorn som kördes på vätgas till dagens suvar med en effekt på 400 hk/295 kW. Den förstnämnda var inte imponerande snabb trots den stora motorn, men relativt enkel att snabbt sätta i produktion.
Det projektet lades dock ner och nu har BMW haft en flotta suvar, i storlek med X5, under fyra års testkörning och uppvisande för media, politiker och samarbetspartners.
Körintrycket efter en dags körande i Norges vätgashuvudstad, Trondheim, är helt klart imponerande. Den här vätgasbilen är fullt tänkbar att sätta i produktion och den hittar garanterat köpare om nu BMW väljer att gå vidare med det här projektet.
Den tekniska grunden är BMW:s X5-modell som modifierats kraftigt och utrustats med vätgastankar i kardantunneln och under baksätet. Tankarna rymmer cirka sex kilo komprimerad vätgas och det uppges räcka till cirka 500 km räckvidd. Enligt BMW:s tester tappar en vätgasdriven bil avsevärt mindre räckvidd vid låga temperaturer, så siffran ska vara mer oberoende av körförhållandena.
Vätgasen i tankarna skickas till ett bränslecellspaket som dels används för att producera el till att driva bilen, men också för att ladda ett batteripaket som används för att nå den högre effekten vid behov. Batteripaketet kan leverera en effekt på 175 kW och bränslecellspaketet levererar 125 kW, maximalt tillsammans 295 kW. BMW beskriver det som att bränslecellspaketet är utvecklat tillsammans med Toyota.
Acceleration 0–100 km/h uppges till strax under sex sekunder och toppfarten till 185 km/h. En toppfart som man enligt BMW ska kunna hålla under långkörning på tyska Autobahn. Vi avråddes från att testa det på norska vägar, men accelerationen kunde vi testa och den är sugande, sömlös och imponerande precis som i många BEV:er.
De viktigaste fördelarna jämfört med en BEV är den snabba tankningen, en lägre vikt och bättre räckvidd i kallt klimat. Bränslecellerna sitter under motorhuven längst fram medan batteripaketet sitter under golvet bak. Det betyder att lastutrymmet har ett något högre golv än i en X5 med förbränningsmotor.
Bilen har ungefär samma vikt som motsvarande bil med laddhybridsteknik. Viktfördelningen blir med den här konstruktionen riktigt bra, fullt i linje med en BEV, men med något högra tyngdpunkt.
Kort sagt så har BMW en produktionsklar modell som drivs med vätgas, FCEV, men det finns ännu så länge inget beslut om att gå vidare till serieproduktion.
Framför allt två faktorer styr den frågan och det är tillgången på tankställen i Europa samt prisutvecklingen när det gäller batterier för BEV. BMW räknar med att tillverkningen av FCEV kommer att bli billigare än tillverkning av BEV när väl en serieproduktion kommer igång. Enligt BMW är det tillverkningen som är den höga kostnaden när det gäller FCEV, medan råvarorna är den stora kostnaden när det gäller BEV.
Det är en uppfattning som stöds av Toyota. Jämför vi Toyotas Mirai med BMW:s iX5 Hydrogen så är Toyotan en sedan med fokus på komfort, 182 hk/136 kW, medan BMW:n är en spänstig suv med mer fokus på prestanda tack vare en effekt på 400 hk/295 kW.
Reportage från Elbilen 7/2023
Text och Foto Stefan Nilsson