Cadillacs teknikchef: ”Vi har optimerat bilen för Europa”

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

13 dec 2023

Kevin Cansiani är chefsingenjör på GM och har lett utvecklingen av Cadillac Lyric. Vi träffar honom i samband med lanseringen av modellen i Sverige, som är ett av de första länderna i Europa som bilen lanseras i. Och planerna för modellen är stora. 

– Cadillac Lyriq är en bil för hela världen, säger han. 
Men det innebär inte att det bara är att skeppa bilar från fabriken i USA till Europa. Kevin Cansiani berättar att de tillbringat många månader på europeiska vägar för att skapa en Lyriq som passar europeiska förhållanden. 

Och det handlar inte enbart om en anpassning till europeiska elsystemet. 
– Vi har justerat styrningen, chassit, fjädring, hur bilen beter sig på vägen. Allt för att bilen ska passa europeiska förhållanden. 

Bilen mäter fem meter på längden och hjulbasen på strax över tre meter lovar goda innerutrymmen.

Det har blivit många mil på tyska Autobahn. Men även på andra vägar på kontinenten. Därmed har bilen blivit snabbare, med större bromsar och med 21-tumshjul. 
– Men vi har även testat Europas laddsystem. Det är många ladduttag och många system här. 

Kevin Cansiani är nöjd med resultatet. 
– Vi har en ren elbilsplattform med alla dess fördelar, och det är inte bara batterier och motorer. Vi har även ett egenutvecklat värmesystem där vi tar hand om värmen från batteriet och
motorn. Ingen värme går förlorad. Vi har även värmepump. Det passar det nordiska klimatet. 

Men ni har valt en 400 voltsarkitektur, varför inte gå direkt på 800 volt? 
– Det är många som har gått den vägen. Vi ser att vi kan ladda 20 mil på 15 minuter. Där är vi i paritet med konkurrenterna. En stabil laddkurva på 180 kW gör att vi är konkurrenskraftiga.

Priset börjar på 906.700 kronor. Det erbjuds även en leasingmodell från 15.262 kronor i månaden under 48 månader med en årlig körsträcka på 1,000 mil.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: