Dela din laddbox med ny app

Lotta Hedin

Lotta Hedin

23 feb 2022

Vad sägs om att kunna tjäna pengar på din privata laddplats och samtidigt förenkla elbilslivet för andra, som inte har möjlighet att ladda hemma? Nya appen Well Hello ska möjliggöra just det.
– Idén uppstod ur min egen frustration. Jag försöker lösa ett problem som jag vet att jag delar med många, säger appens grundare Maria Söderberg.

När Maria Söderberg i somras flyttade från radhus till lägenhet blev livet med elbil betydligt mer komplicerat än det varit tidigare. Utan tillgång till egen hemmaladdning blev hon hänvisad till publika laddplatser, som ofta visade sig vara upptagna eller trasiga, och frustrationen växte.

– Jag förvandlades till någon sorts laddhäxa, och körde runt superstressad på morgnarna med barnen i bilen och letade laddstolpar. Samtidigt passerade jag en massa villor och radhus med laddboxar som stod oanvända. Då tänkte jag att man måste kunna dela.

Så föddes idén att skapa ett verktyg för laddboxdelning i hemmet. Maria Söderberg som har en bakgrund som designer fick kontakt med programmeraren Johan Isaksson, och arbetet satte igång. Projektet har fått ekonomiskt stöd genom en företagsinkubator, och appen som fått namnet Well Hello ska om allt går enligt planerna lanseras under februari. 

Användare av appen kan välja att vara laddvärd eller laddkund, eller båda. Som laddvärd anger man adress till sin laddbox, dess effekt och vilka tider laddplatsen står till förfogande. Som laddkund får man förslag på lediga laddplatser i närheten och kan förboka en tid. Man kan också söka i en kartfunktion. Betalning görs via appen, med hjälp av kort eller Swish. 

Priset för att ladda genom appen är inte fastställd när den här intervjun görs, delvis på grund av de stora prissvängningar på el som varit under vintern. Den som upplåter sin laddplats ska kunna täcka sina kostnader och även göra en liten vinst, samtidigt som Well Hello tar ut en mindre avgift för betallösningen. Trots det kommer priset som laddkunden får betala inte bli dyrare jämfört med puplika laddplatser, säger Maria Söderberg.

– Troligtvis kommer vi låta laddvärden själv sätta priset, upp till ett visst maxtak. Det ska inte vara något ocker, samtidigt som man ska känna att man tjänar så mycket att det är värt att dela med sig av sin box. 

Enligt Skatteverket ska eventuell vinst som man gör på försäljning av el från laddstolpe på privatbostadsfastighet beskattas med 30 procent från första kronan, om det inte handlar om el som man producerat själv.

Att hyra ut en parkeringsplats på sin tomt – med eller utan tillgång till elbilsladdning – faller däremot under reglerna för uthyrning av privat bostadsfastighet, och en vinst upp till 40 000 kronor är skattefri. Vilken regel som ska tillämpas i det här sammanhanget är svårt att säga innan man sett detaljerna i upplägget, menar Skatteverkets rättsliga expert Björn Göransson.   

– Frågan är hur man skriver avtalen, säger han.  

Så mycket som 40 000 kronor i vinst kan dock bli svårt att komma upp i. I Well Hellos räkneexempel skulle en laddvärd kunna tjäna 22 590 kronor, om hen hyrde ut sin box åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan och elva månader om året. 

Inför utvecklingen av appen gjorde Maria Söderberg en enkät bland elbilsägare och personer som planerar att köpa elbil i Norge och Sverige. Cirka 200 personer svarade på frågor om de skulle kunna tänka sig att upplåta sin egen laddbox till andra mot betalning, eller ladda hemma hos andra privatpersoner. Responsen var överväldigande positiv.

Redan i år uppskattar Well Hello att kunna komma upp i 10 000 användare i Sverige och 15 000 i Norge. På sikt är målet att nå en global publik.

– Antalet laddbara fordon ökar snabbt både i Sverige och i andra länder, men utbyggnaden av antalet laddplatser ökar inte alls i samma takt. Det riskerar att sakta ner övergången till eldrift. Vi hoppas att vi ska kunna göra en skillnad för elbils-användandet och för de som går och funderar på att skaffa en elbil. Det är väldigt många som bor som jag gör, och för oss är laddfrågan ett hinder i dag, säger Maria Söderberg.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: