Sandberg: Det är bråttom nu – Sverige behöver en plan för boomen
Fredrik Sandberg
23 jun 2020
Alla som följer bilindustrins framtidsplaner vet att det inom bara ett par år kommer att lanseras stora volymer elbilar. Bara BMW ska ha 13 rena elbilar på vägarna till 2023. Volkswagen-gruppen ska lansera många fler än så. Bara Volkswagen siktar på att sälja en miljon elbilar fram till 2023. Mercedes har ett modellprogram på väg ut, där allt ska elektrifieras och med i portföljen finns tio nya rena elbilar de kommande tre åren. Volvo ska presentera en ny elbil varje år de kommande fem åren. Hyundai och Kia har tillsammans nära 30 rena elbilar på väg ut fram till 2025.
Bra så, det är bara en liten detalj som behöver ses över. När jag i det här numrets test körde från Stockholm till smällkalla Norrbotten stannade jag i Gävle för att ladda. Först svängde jag in till höger om E4:an, vid Max. Där stod en e-Golf och laddade. Det finns fler snabbladdare i Gävle, så jag tog sikte på den som ligger på vänstra sidan om E4:an vid Circle K. Jag glider in och där står tre elbilar vid stolpen, och en är just klar med sin laddning. Jag vevar ner rutan och pratar med en person som vittnar om att det just varit bråk om vems tur det var att få komma till vid sladden.
En av dem gav vika och åkte vidare mot en annan laddare och den andra gick segrande ur laddstriden.
Jag drog vidare in mot Gävle och hittade en ledig snabbladdare vid arenan.
Resan norrut var lugnare. Där fanns plats och alla laddare var lediga vid ankomst. Vi tog oss smärtfritt fram till målet i Norrbotten. Planen var sedan att köra inlandet ner till Stockholm. Det har kommit upp rätt bra med snabbladdare även på platser som Arvidsjaur och Storuman. Men vi insåg att det skulle ta för lång tid. Vi var tre bilar och vi skulle behöva vänta på varandra. Dessutom var det vitt på laddkartan mellan Storuman och Östersund, vilket skulle leda till normalladdning i långsamt tempo någonstans på mitten för några av bilarna. Så vi körde E4:an tillbaka.
Vid laddstationerna i södra Sverige har det alltså redan börjat bli trångt och kö. I norra delarna är det luckor som behöver fyllas. Den anstormning av elbilar som är på väg från tillverkarna gör att jag inte förstår hur det här ska gå till. För att marknaden ska växa behövs en vettig laddinfrastruktur.
Men någon samordning värd namnet från politiskt håll, är svårt att hitta. Det är mest luftiga planer, småslantar och ett klimatklivsstöd som pytsar ut pengar till olika projekt lite här och där. Det finns privata aktörer som Ionity, Allego med flera som kommer att förtäta de stora huvudstråken.
Men större engagemang från politiskt håll behövs om hela Sverige ska laddas.
Och utredningen om effekttariffer som gör det dyrt att installera snabbladdare i glesbygd dröjer och dröjer.
Sist jag hörde en politiker prata om elbilar var det miljöminister Isabella Lövin som minsann kunde berätta att elbilar har fått längre räckvidd. Det var i samband med en rapport från Riksrevisionen som sågade de olika stödsystem som funnits till miljöbilar. Vilket diskuterades i alla mediekanaler. Att vi står inför en anstormning av elbilar och möjligheterna nu är goda att göra någonting åt utsläppen, diskuteras däremot mycket sällan.
Vi står inför en elbilsboom. Se till att laddnätverket är på plats! Vi behöver ett rikstäckande nät med riktigt snabba laddare. Politiker verka tro att det finns hur mycket tid som helst. Det gör det inte, och framför allt inte om man vill ta täten i energiomvandlingen.
Luleå Energi har installerat en HPC-laddare med upp till 175 kW. Vilket underbart initiativ i den norrländska laddöknen.
Ineffektiva miljöbilsstöd. Riks-revisionen är inte nådig i sin kritik mot stöd till miljöbilar. Krångliga och märkliga stödsystem är ineffektiva. Ingen överraskning här. Att kika på Norges framgångsrika stöd till elbilar har aldrig varit aktuellt. Det har väl fungerat för bra.