”Dyr laddning går emot hela idén med elbilar”

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

19 dec 2017

Nu ska villaägarna få stöd för sina boxar hemma. Men det stora problemet för många elbilsspekulanter som bor i hyresfastigheter och bostadsrätter kvarstår. Dessutom kan allt för höga kostnader för laddbox i garage hindra utvecklingen. Vad betalar du för din laddning i brf eller hyresfastighet? Skriv till redaktionen [snabela] elbilen.org. (Artikeln nedan publicerades ursprungligen i Elbilen nr 3, 2017.)

Avgifterna för att få laddmöjlighet på en garageplats är i vissa fall så höga att det kan vara dyrare att ladda sin elbil än att tanka sin dieselkärra om man bor i Stockholm.
Parkeringsägarna riskerar därmed att ta bort ett viktigt incitament för fossilfri bilkörning, vilket kan göra att omställningen tar längre tid. Det anser många som varit i kontakt med Elbilen i Sverige.

Enligt laddboxföretagen och elleverantörerna ska laddningen vara säker, uppkopplad och snygg. Men frågar man slutkunderna så är det inte alltid som glädjen sprudlar kring denna vision. Ett eluttag kan nämligen med en tjusig och säkerhetsklassad paketering bli tämligen dyrt.

Och om det blir för dyrt, så vill färre ha en.

Det här är någonting som Tibor Blomhäll på Tesla Club Sweden är medveten om.

– Jag är i det närmaste nedringd av folk som är upprörda över priserna som garageägarna ska ha för att man ska kunna ladda, säger han.

Även Elbilen i Sverige kan vittna om att färre skaffar elbil eller laddhybrid på grund av för höga månadskostnader för laddning. Vi har fått flera mejl från potentiella elbilsköpare som har pekat på just det här problemet och som valt att fortsätta köra på diesel eller bensin.

– Jag funderade på att skaffa laddhybrid och frågade Q-Park i Stockholm om jag kunde få en laddstolpe installerad. Det kunde jag, till ett prispåslag på 60 procent. Jag är i dag vad de kallar ”7 x 24”-kund och betalar 1 438 kronor i månaden för en oreserverad dygnet-runt-plats. De erbjöd en reserverad laddplats för det facila priset 2 295 kr/mån inklusive moms och som de uttryckte; ”självklart ingår elen”, berättar exempelvis Peter Anderzon och konkluderar:

– Inte undra på att omställningen till en modernare fordonsflotta går så långsamt.

De priserna har faktiskt sänkts sedan dess. Nu tar Q-Park ut 500 kronor extra per månad på fasta platser om man har en laddhybrid. Men svindlande tusen kronor per månad om man kör ren elbil.

Omvandlat till el skulle den summan räcka till 6 000 mils körning per år i en Tesla som drar kring 2 kWh per mil. Eller omräknat i diesel skulle det bli 1 714 mil för en diesel som drar en halv liter i verklig förbrukning. (Jag hör mig för med en reporter på Teknikens Värld som umgås med dylika fordon och han bekräftar att det inte är en ovanlig förbrukningssiffra i dag). Det innebär att bränslekostnaden blir högre för en elbil än en dieselbil för bilisten som kör 1 500 mil per år.

LUXEMBOURG - MAY 29: A driver fills up the tank of his car with diesel at a fuel station on May 29, 2008 in Luxembourg city. Customers are driving up to 100 km from neighbouring countries Belgium, France and Germany to fill up their vehicles with fuel, which is much cheaper in Luxembourg due to lower taxes. (Photo by Mark Renders/Getty Images)
Det kan bli billigare att köra dieselbil än elbil om priset på laddboxen blir för högt. 

Det finns kanske en risk att garageägare ser en möjlighet att omvandla sitt garage till en tankstation, som man i förlängningen kan tjäna pengar på. Det är någonting som Martin Källström, boende på Kungsholmen i Stockholm, tycker sig ha råkat ut för. När han skaffade sin Tesla Model S betalade han själv för sin laddbox och sedan för de kWh som han förbrukade, vilket blev cirka 250 kronor per månad.

Sedan ändrade parkeringsbolaget Parkando sig. På uppmaning av bostadsrättsföreningen som äger garaget ville de nu byta ut boxen och sedan börja ta betalt en fast avgift per månad. Nu steg kostnaden plötsligt till ett fast pris på 750 kr per månad. Det är alltså enbart för laddmöjligheten i garaget, själva kostnaden för garageplatsen tillkommer.

Parkando anförde olika skäl till Martin Källström varför detta var viktigt, som tekniska begränsningar och att det ändå blir billigare att köra elbil än fossilbil.

– Vi blev helt enkelt nedgraderade, trots att vi fick en ny laddbox. Tidigare kunde vi ladda bilen från tom till full på nio timmar. Nu tar det väsentligt längre tid. Men det är inte det stora problemet, kapacitetsmässigt räcker det med ett vanligt vägguttag för oss. Vi kör bara på helgerna, och ska vi långt kan man stanna på en supercharger på väg ut från staden.

– Det stora problemet är att det nu plötsligt blir mycket svårare att räkna hem bilen. Vi räknade tidigare på åtta år. På den tiden skulle Teslan bli billigare än vår tidigare Volvo V70. Det förutsatte 1 krona per kWh, och att Tesla står för långresorna.

De 250 kronorna som Martin betalade per månad räcker till 125 mil eller 1 500 mil per år, vilket är vad hans familj kör. Kostnaden för den nya boxen motsvarar 4 500 mil per år.

Nu letar Martin efter ett nytt garage.

– Men det är ont om parkeringsplatser i Stockholms innerstad. Vi har tills vidare inget annat val än att acceptera villkoren.

– Det här går emot hela idén med elbilar, tycker jag. Att ha en fast kostnad som medger så hög förbrukning, så pass många mil, det uppmuntrar till mycket bilkörning. Det finns inget ekonomiskt incitament att köra energisnålt.

750 kronor per månad motsvarar drygt 50 liter diesel. Avgiften på 750 kronor per månad för en elbil motsvarar med andra ord cirka 1 280 mil per år för en dieselbil.

– Elbilarna är på väg att bli en viktig inkomstkälla för garageägarna. Men det finns skäl att ifrågasätta de prismodeller och de höga påslag som görs på elkostnaden, inte minst av miljöskäl, säger Martin Källström.

P1000293
Pelle Sjögren, ansvarig för elbilsfrågor på Parkando

Parkando administrerar garaget som Martin Källström använder, och som blev 750 kronor dyrare per månad, menar att föreningen som äger laddstolpen vill skaffa sig kontroll över elbilarna, och återbetalning av laddaren.

Varför har ni en fast avgift? Ska inte elbilskunden betala för den ström som den förbrukar?

– Martin hade tidigare en egen investeringskostnad för laddlösningen som nu är övertagen helt av föreningen (och föreningen betalar tillbaka hela Martins investering) dessutom hade Martin även tidigare en rörlig elkostnad motsvarande ca 260kW/mån som nu ingår i fast schablon.

– Om man tar Martins egen investeringskostnad på 7000kr och delar på 48 månader (som en tänkbar avskrivningstid) blir detta 145kr/månad samt en kalkylerad strömkostnad på 1,2 kr/kW blir detta 312kr vilket summerar i en kostnad på 457kr/mån och detta ger då höjning med ca 120kr/mån. I detta bör även tilläggas att föreningen nu tar fullt ansvar för eventuellt kommande servicebehov av laddutrustningen.

– Betalsystemet är en komplex fråga, det ska vara rättvis debitering hos slutkunden, men även finnas incitament så att fastighetsägaren vågar ta investeringen.

– Med en fast schablon kan man göra en bra investeringskalkyl. Då kan man få en återbetalningstid på tre år. Kanske fyra, vilket är rimligt.

Hur ser ni på att ni motverkar omställningen av fordonsflottan med ett alltför högt pris på laddmöjlighet?

– Ja, det är jätteviktigt att hitta en balans. Det är viktigt att man bryter ner kostnaderna så att kunden förstår vad den betalar för.

De flesta laddboxar har uppkopplingsmöjligheter och flera aktörer kan fakturera exakt rätt mängd ström. Har ni tittat på en sådan lösning?

– Det är fullt möjligt att ha rörlig debitering, men det blir en mer avancerad installation och man får administrativa kostnader för att driva garaget, då ska det debiteras för mätning.

Varför kan inte elbilsägaren själv bekosta laddbox och installation?

– I ett garage är det stor omsättning av bilar. Det är orimligt att bilägare ska montera ner och ta med sig sin laddare när de byter garage eller säljer bilen. Det är ju också omöjligt att göra installtionseffektiviseringar, om man ska fylla tre plan med laddboxar. Det finns också regleringar och hyresgästens krav att ta hänsyn till.

Ser ni elbilar som en chans att tjäna extra pengar – ser ni en affärsmodell här?

– Primärt är det en service att kunna möta en efterfrågan och ett behov. I förlängningen behöver det inte vara det ena eller det andra.

– Det ska ju finnas lite marginal för fastighetsägaren med servicekostnader. Tar man 5–6 kronor per mil så får fastighetsägaren en fin marginal. Och det är fortfarande ett billigt pris att åka bil på. Det ska finnas en rimlighet i hur man debiterar. Skulle det ge avkastning är det väl bara bra, då kan man fortsätta investera och bygga ut servicen. 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: