Hedin: Elbilarna ritar om konsumtionsmönstren

Lotta Hedin

Lotta Hedin

14 jul 2020

Genom vad vi köper visar vi vilka vi är och hur vi vill uppfattas, heter det. Det gäller inte bara ängsliga tonåringar som bara måste ha rätt märke på tröjan, utan även oss sansade vuxna. 

För varumärkesstrateger och marknadsföringsmänniskor ingår det i grundkursen, och egentligen är det inga konstigheter. 

Att köpa är en handling, och våra handlingar avslöjar saker om oss – vad vi värdesätter, vad vi prioriterar. Är det hög status? Ett vackert yttre? Bästa kvalitet till lägsta pris? Minimalt avtryck på naturen? Genom att associera en vara med vissa egenskaper kan man locka till sig vissa kundgrupper.

Men elbilarna ruskar om på det här området på ett ytterst uppfriskande sätt, och kanske sitter det en och annan varumärkesspecialist och kliar sig förundrat i huvudet över vad som sker.

Nyligen avslöjade Tesla statistik över vilka bilmodeller som bytts in vid köp av Model 3 i Europa, det vill säga vilken bil köparen hade innan. 

Vanligaste inbytesbilen var en VW Golf. Näst vanligast var BMW 3-serie. Bland Model 3-köparna kom 45 procent från bilmärken i ett lägre prissegment, som Opel, Peugeot, Renault, Skoda, Nissan, med flera.

Tesla tolkning är att bilköpare i allt högre grad räknar på den totala ägandekostnaden och inte bara tittar på inköpspriset när de väljer bil. Och ur det perspektivet är inte Model 3 särskilt dyr längre. 

Datan tyder alltså på ändrat köpbeteende: konsumenter som tidigare valt bilar med betydligt lägre prislapp är beredda att slanta upp större summor initialt eftersom det betalar sig senare.

Samtidigt är det fortfarande en tydlig statusmarkör att ha en Tesla (oavsett modell) på uppfarten – i alla fall i villaområdet där jag bor.

Det finns fortfarande gott om människor i debatten som hävdar att elbilar bara är för rika personer, framför allt i och runt storstäderna. 

Men jag har personligen träffat barnfamiljer ute på landet som vid val av ny bil till den växande familjen landat i att elbil (i det fallet Nissan Leaf 40 kWh) blev det absolut billigaste alternativet.

Så vad säger våra elbilsköp om vilka vi är, och vad vi prioriterar? 

Är det status och stil som är viktigt? Att vara först med det senaste? Eller att vi är mer ”billigt och bra” typen?

Den som är noga med sin image får se upp nu, eftersom ett elbilsköp med rätta kan betyda alla de alternativen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!