Elbilen logo Meny

Elektrikern med elfobi

Krönikor

Min granne hade en elektriker förbi som skulle fixa något för honom. Jag tror det var något med golvvärmen. En äldre herre nära pensionen, som han hade anlitat många gånger förut. Medan elektrikern pulade passade grannen och jag på att göra det vi gör bäst: ta en öl på altanen. Utanför stod elektrikerns skåpbil, med stor blixtlogga på sidan – och TDI på bakluckan.

Jag tyckte det var ironiskt med en elektriker som använder diesel för att köra till sina kunder. Först snackade jag med grannen om det, sen när burken i min hand blev tom och elektrikern kom ut färdig med sitt arbete även med honom.

Jag blev chockad av hans kompakta elbilsfobi till svar. Han kan ju inte ha en elbil för de har ju så dålig räckvidd, och är så kalla på vintern, och går inte ladda någonstans! Dessutom har han ju massor med verktyg som ska fraktas, det orkar väl inte en elbil släpa på?

Jag tittade förundrad på honom: ”Menar du att du som elektriker inte kan hitta ström någonstans?” Tur jag inte anlitade honom för att sätta upp min laddbox för hans svar var ännu mer oroväckande. Han började nämligen prata om enorma effektbehov, trefas och massa amper. Sakta började jag förstå att han pratar om snabbladdare. Men … laddboxar då? Eller till och med vanliga vägguttag? Nej, nej sånt där är inte bra. Och brandfarligt är det ju också.

Det där triggade igång min inre elbils-Jesus så jag stod upp och bjöd över honom till mig, för att demonstrera min laddbox, som laddar Teslan med 10A enfas. Han tittade misstänksamt på den och undrade hur långt jag kommer på det lilla. Så började vi räkna tillsammans på ampere, kilowattimmar och räckvidd, och jag såg med glädje ljuset sakta gå upp för honom.

Men än var han inte övertygad.

Han hade ju massor att köra varje dag, många kunder att besöka! Först drog han till med 20–30 mil, men när jag kontrollfrågade om han verkligen kör så mycket runt i Stockholms norra förorter där han håller till kröp det fram att det kanske är en–två timmar per dag han kör, vilket omöjligen kan bli mer än 20 mil om han håller hastighetsbegränsningarna. Jag började förstå varför vissa hantverkare debiterar fantasisummor i utkörningsavgift.

Att min elbil skulle klara 50 mil i räckvidd trodde han inte på innan jag visade honom batteristapeln på instrumentbrädan. Han trodde väl på en tiondel av det. Jag bara väntade mig att han skulle nämna postens gamla Tjorven från 70-talet.

Hans farhågor om kalla vintermil fick mig att fråga hur många elradiatorer han hade monterat på sina dar, hur mycket el de drog och så lite nya kilowatt-beräkningar. Oj, kan bilens batterier värma i över ett dygn?

Men finns de som skåpbilar också? För hantverkare? Ja, där var han ju inte lika efter med sina kunskaper som på andra områden. För även om det funnits några enstaka eldrivna skåpbilar förut så har proppen inte riktigt lossnat där än. Eller, det håller på att göra det just nu. När jag stack ut hakan och sa att bilmodellen han kör med finns också som eldriven variant hade jag faktiskt inte torrt på fötterna. Fick googla sedan för att vara säker (phuh).

Vår diskussion slutade med att han tyckte han är för nära pensionering för att byta – men han undrade varför hans yngre kollegor inte gör det?

Ja, varför?

Tibor Blomhäll kör en Tesla Model 3. Familjens andrabil är en Nissan Leaf.  Till vardags är han utvecklingschef på ett it-bolag, och i stället för fritid driver han elbilsklubben Tesla Club Sweden. Han bor i villa i en Stockholmsförort.
Tibor Blomhäll

Tibor Blomhäll

PUBLICERAD: 2020-07-14