Fansen räddade Sono Motors

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 jun 2020

… men stora utmaningar väntar runt hörnet

Text: Carl Undén | Foto: Sono

Tyska Sono Motors vände sig till sina fans och bad om närmare 500 miljoner kronor. 50 dagar senare var målet nått och vad som verkade vara ett desperat drag vändes till succé.

”50 Million in 50 days. Thank you!”. Orden gick att läsa på Sono Motors hemsida i mitten på januari. Pengarna var nödvändiga för att kunna fortsätta utvecklingen av Sion, en kompakt och billig elbil som tagits fram av en grupp unga studenter i München. 

Bilen är utrustad med ett vätskekylt batteri på 35 kWh som ska ge en räckvidd på 255 kilometer, enligt WLTP. Den har dragkrok och är från grunden byggd för att dela både bilen och dess ström med andra. Allt till ett överkomligt pris kring 250 000 kronor och dessutom med solcellspaneler på bilen för ytterligare tre mils räckvidd. 

Konceptet fascinerar, men kanske var det för bra för att vara sant, och pengarna började sina. Efter att det skurit sig med finansiärerna valde det unga startup-företaget att i stället vända sig till fansen med en insamlingskampanj på nätet. 

Ett okonventionellt drag i bilbranschen, men så är Sono Motors också en lite udda aktör.

Företagets egen förklaring var att ”förväntningarna i den klassiska finans världen är svåra att förena med våra mål och värderingar” – något som tolkades av många som slutet för elbilen Sion. Bakom orden döljer sig en konflikt där investerare ville ha tillgång till patent och mer kontroll i valet av underleverantörer.

Länge såg det också mörkt ut. Insamlingen skulle egentligen ha avslutats vid årsskiftet, men när de då endast hade fått in lite mer än hälften av den begärda summan förlängdes kampanjen med ytterligare tre veckor. 

Om Sono Motors själva verkligen trodde att de skulle lyckas kommer vi aldrig få veta. Två dagar före utsatt mål stod det dock klart. 

Sono Motors hade nått målet på 50 miljoner euro, en summa som steg till över 53 miljoner innan insamlingen tog slut. 75 procent av pengarna ska ha kommit från personer som förbokat bilen. Två tidigare investerare öppnade också plånboken och sköt till 10 miljoner euro. 

Nyheten fick enormt genomslag i hemlandet Tyskland, men också i Sverige där det finns ett stort intresse för Sion. Inte minst sedan Sono Motors förra året meddelade att de inlett ett samarbete med Nevs om att bygga bilen i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. 

– Det exakta antalet reservationer från Sverige kan vi inte uttala oss om. Men vi kan bekräfta att Sverige är en viktig marknad för oss med flera hundra reservationer, meddelar Ann-Kathrin Weißenbach från Sono Motors och lägger till att de genomförde närmare 400 provkörningar i Sverige under 2019.

En första prototyp ska byggas.

Totalt 13 000 personer har förbeställt en Sion och betalat 500 euro, cirka 5 000 kronor. En av de första att göra det i Sverige var Jerker Rolander som är både glad och lite förvånad över den lyckade insamlingskampanjen. 

– Jag tänkte först att det klarar de aldrig! Nu är det slut på det här äventyret, säger han. 

Pengarna gör det möjligt att fortsätta utvecklingen av en serie-prototyp av Sion och investera inför tillverkningen i Trollhättan, som nu är planerad att börja hösten 2021. Den lyckade kampanjen kan därmed även säkra hundratals arbetsplatser i Sverige. Men innan banden kan börja rulla på Stallbacka behövs ytterligare 205 miljoner euro, alltså två miljarder kronor. 

– Men nu tror jag mer på att de även kommer att få in de ytterligare pengar som behövs för att få igång serieproduktionen, säger Jerker Rolander. 

Samma analys gör också Sono Motors själva. Den lyckade insamlingen var en tydlig signal om att det finns många som tror på Sion. Laurin Hahn och Jona Christians, två av grundarna till Sono Motors, menar därför att insamlingen på nätet var en avgörande hjälp. För tillfället befinner de sig i ”lovande” samtal med banker om fortsatta investeringar. 

Hur stor andel av de 500 miljoner kronorna som kom från Sverige kan Sono Motors inte uttala sig om. Jerker Rolander deltog inte heller i insamlingen, men hoppas att Sion nu ska bli verklighet. 

– Så fort jag fick höra talas om Sion så visste jag att detta var exakt en sån bil som jag vill ha. Den har en rad olika egenskaper som gör den helt unik på elbilsmarknaden. Jag ser Sono Sion som en mindre parallell till Tesla. Den präglas av en insikt om en framtid som de flesta andra än så länge har saknat, säger han.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!