BMW vill ta elbilar till ny nivå med Neue Klasse

Carl Undéhn

Carl Undéhn

3 sep 2023

I flera år har BMW talat om Neue Klasse. Den nya generationens elbilar som ska ge tillverkaren ledning i elbilsracet. Men vad är det egentligen?

Går det att leva på gamla meriter i bilvärlden? Egentligen inte. För varje ny eller uppdaterad modell förväntar vi bättre teknik och mer funktioner. Ändå är det förgångna något som ser ut att locka biltillverkarna. Renault ska återlansera både Renault 4 och 5 som elbilar. Ford har redan gjort klassikern Mustang till en elsuv. Och även BMW blickar bakåt i den egna historien.

I fler år har de talat om Neue Klasse, den nya generationens elbilar som ska lanseras 2025. Med en ny och mer effektiv drivlina, cylindriska battericeller för 30 procents längre räckvidd och mer fokus på digitala upplevelser ska Neue Klasse ta BMW in i framtiden. Och sätta standarden för ”en ny klass”. Chefen Oliver Zipse har rent av talat om att skapa den perfekta eldrivna bilen.

Är det så här den eldrivna 3-serien blir? BMW vill inte bekräfta.

Neue Klasse, det låter både kaxigt och coolt. Men det var också namnet på den serie bilar som BMW lanserade i början på 1960-talet. Modeller som då räddade den krisande tillverkaren och gjorde BMW till vad det är idag. Går det att upprepa historien genom att återanvända ett namn?

I grunden handlar Neue Klasse om en ny plattform, även om BMW hellre talar om ”arkitektur”. Till skillnad från idag är plattformen optimerad för eldrift. För hittills har BMW satsat på att erbjuda sina modeller med olika drivlinor: bensin, diesel, hybrid och el. Hos Neue Klasse är det ”eldrift first”.

Första modellen med den nya tekniken blir en eldriven version av BMW:s 3-serie och en sportig elsuv.

– Men Neue Klasse är mer än en ny bil. Det handlar om att ställa om hela företaget mot mer digitalisering och en mer hållbar tillverkning, säger Udo Hänle som är chef för produktstrategier.

Förutom ny teknik betyder det ökad användning av återvunnet material. Han är övertygad om att BMW har både modet och kunskapen som krävs för omställningen. Men också att den är nödvändig. Utvecklingen av modeller måste gå snabbare och tillverkningen måste bli mer cirkulär.

På pappret ser det också ut som att BMW har utvecklat teknik som ger dem en bra startposition i konkurrensen. Bland annat får nu också BMW:s elbilar 800-voltsteknik. Det ska göra det möjligt att ladda 30 mils räckvidd på endast tio minuter. Laddeffekt nämns inte exakt, men räkna med minst 250 kW.

Fokus på effektivitet

BMW har redan meddelat att de ”gör en Tesla” och börjar använda cylindriska battericeller. Med det ökas energidensiteten hos batteripaketen med 30 procent jämfört med idag. Med tanke på hur långt BMW:s nuvarande elbilar tar sig innebär det att räckvidder upp till 100 mil blir möjligt.

Cellerna har utvecklats av BMW, men några planer på att ge sig in i battertillverkning har de inte.

– Vi fortsätter att samarbeta med strategiska partners då vi tror att det är en orsak till vår framgång. Så kan vi fortsätta vara flexibla och ta till oss ny teknik som dyker upp, säger Martin Brandstetter som leder arbetet med inköp av batterier hos BMW.

Med Neue Klasse gör BMW ”en Tesla” och börjar använda cylindriska battericeller.

Huvudfokus ligger ändå på att skapa mer effektivitet. Enligt BMW kan de med Neue Klasse sänka förbrukningen med 25 procent hos en suv och med 20 procent hos en sedan.

– 30 procent längre räckvidd, 30 procent snabbare laddning, 25 procent högre effektivitet – med Neue Klasse tar vi ett stort steg framåt tekniskt, sammanfattar BMW:s tekniske chef Frank Weber det hela.

– Det är viktigt för BMW. Till skillnad från WLTP-siffror sätter vi därför upp mål som väger in förluster från laddning och klimatanläggning samt låga temperaturer, långa sträckor eller om du har släp. Hos Neue Klasse betyder det en förbrukning på låga 1,1 kWh per mil för en sedan i mellanklass, säger Bodo Durst som är ansvarig för arbetet med aerodynamik.

Med Neue Klasse säger sig BMW kunna sänka förbrukningen med upp till 25 procent.

För att komma dit har BMW noga undersökt vilka detaljer som kan optimeras för minskad förbrukning: luftmotstånd, rullmotstånd från däcken, klimatanläggning och vikt. Alla delar har optimerats för att skapa en effektiv helhet. Och som hjärtat i allt sitter den nya drivlinan som införs med Neue Klasse.

– Hos den sjätte generationen av vår elektriska drivlina eDrive är alla komponenter integrerade i en enhet. Med noga fokus på alla detaljer har vi kunnat minska energiförlusterna med 40 procent, säger Bodo Durst.

Eldrift förändrar hur en BMW kan ser ut

Ok, det låter det ju allt lovande med bättre effektivitet här och mindre förbrukning där. Men vad kommer Neue Klasse då att erbjuda för bilar? Två koncept har redan presenterats, där i Vision Circular tog ett grepp på hållbar tillverkning och i Vision Dee visade ny teknik. Båda väldigt mycket koncept och långt från verklighet. Nu kommer det tredje konceptet Vision Neue Klasse som tar oss närmre en verklig modell. Att det även ger in första blick av den eldrivna 3-serien är det ingen från BMW som vill bekräfta. Men tanken ligger nära till hands och det ser ut som att framtidens BMW får ett designspråk som är rakare och mer avskalat.

Konceptet Vision Neue Klasse visar en nytolkning av BMW:s främsta kännetecken: grillen.

–  Designen ger ett smakprov på vad som är möjligt med den nya arkitekturen, säger Kai Langer som är BMW:s designchef.

Säkert är att Neue Klasse ställde BMW:s designer inför ett problem. Hittills har märkets elbilar haft en markant motorhuv. För att kunna erbjuda modellerna med olika drivlinor måste det finnas plats för en förbränningsmotor. Med Neue Klasse optimerad för eldrift kan huven krympas. Samtidigt ska det ju se ut som – ja, en BMW.

Eldrift möjliggör proportioner designchefen inte trodde var möjliga hos en BMW.

– Det gör den också med sina korta överhäng och fokus på hjulhusen, men i en renare form. I fronten hittas en nytolkning av BMW:s ansikte med en ny ljussignatur och i framtiden vill vi ersätta krom med ljus, säger Kai Langer och sammanfattar formerna med ”dynamiskt utan att vara aggressiv”. När behovet av plats för en V8 försvann kunde de skapa en BMW med proportioner han aldrig trodde vi skulle få se.

Designerna har också klämt in en del retroinslag. De futuristiska, svävande stolarna har klädsel av återvunna PET-flaskor med en gul färg som hämtad ur en soffkatalog från 1970-talet. Den omarbetade fronten sluttar inåt som hos gamla BMW 635 CSi. Det ger ett kraftfullt utseende, men kanske inte det optimala luftmotstånd för mer effektivitet som nämndes innan.

”Ögonen på vägen och händerna på ratten”

Karossen får sig kanske en genomgång innan serieproduktion. Då visar tekniken på insidan mer av vad som kommer med Neue Klasse. Där finns en liggande skärm med ett avkapat övre hörn och två head up-displayer varav en sträcker sig över hela nedre delen av vindrutan.

– Med Panoramic Head Up-display kan för första gången alla passagerare se den. Head up-displayen styrs från ratten och kompletteras med den centralt placerade pekskärm för övriga inställningar, säger Kai Langer.

Utöver det finns en vanlig head up-display framföra föraren för navigering. Appar på skärmen kan ”swipas” upp till den stora head up-displayen. Ett partytrick som både fungerar och faktiskt känns praktiskt. Det hela drivs av fyra datorer som BMW kallar ”Superbrains”.

Konceptet Panoramic Head Up-display blir verklighet i produktionsbilarna från 2025.

– Vårt främsta fokus ligger alltid på att tekniken ska tjäna människan och inte tvärtom, sammanfattar en från BMW det hela.

Det låter storslaget. Då känns det mer träffande när designchefen lägger till att den nya generationen av infotainmentsystemet iDrive handlar om att ”du håller ögonen på vägen och händerna på ratten”.

– Tanken är att visa rätt info vid rätt tillfälle på rätt plats, säger han.

Är det eldrivna 3-serien? Vår reporter Carl Undéhn undersöker saken i München.

Förra gången BMW lanserade Neue Klasse kom de nya modellerna i precis rätt tid. Det ekonomiska undret tuffade på, kunder efterfrågade större bilar än innan. Om BMW lyckas träffa rätt en gång till återstår att se. Det gäller även detaljerna kring vad Neue Klasse faktiskt blir på vägen. Konkurrensen är hård, nu också med nya aktörer som vill in i just BMW:s segment. Därmed är Neue Klasse inte bara en bra utgångspunkt på pappret. Utan också en nödvändig.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!