ID 3:ans nya ansikte
Fredrik Sandberg
1 mar 2023
Storsäljaren ID 3 har några år på nacken och det är därmed dags för en facelift. Vi har tagit oss en närmare titt på förändringarna, och frågat försäljningschefen vad som hände med löftet om att modellen skulle kosta under 25 000 euro.
Det är inga stora förändringar som möter oss med nya uppdaterade ID 3. Maskinellt är det samma bil. Det är exteriör och interiör som har fått en uppfräschning. En viktigt och nödvändig sådan.
När jag körde ID 3 första gången var det framför allt den plastiga inredningen som gav ett negativt intryck; den kändes billig. Kanske var det en del i ett försök att hålla nere priset på vad som skulle bli en folk-elbil, en elbil för massan. Priset skulle ligga lågt. Dåvarande vd Herbert Diess sa till mig när jag träffade honom i samband med att bilen var på väg ut att de siktade på ett pris på runt 250 000 kronor.
Så blev det aldrig. I dagsläget kostar en id 3:a strax under 500 000 kronor. Hade priset legat där Herbert Diess ville hade i alla fall jag köpt den billigare känslan.
Interiört har det hänt saker, om det råder inga tvivel när jag sätter mig i den faceliftade ID 3:an. Mjukare material, större skärm (på 12 tum) och finare detaljer som sömmar ger ett välbehövligt lyft.
Ny mjukvara kommer också till bilen när den rullar ut till kunder i slutet av det här året. Plug-and-charge ska då vara på plats. Med det menas att laddstolpen känner av vilken bil som laddar och kan dra kostnaden direkt från det konto som är kopplat till bilen.
Dessutom är ID 3:orna som tillverkas i dag redan nu redo för det som kallas v2g och v2h, alltså att bilen kan ge ström till antingen elnätet eller huset.
Tekniken är redo. Däremot är lagstiftningen inte på plats överallt, i Tykland har man exempelvis att reda ut hur ström som tas från bilen ska beskattas(!).
Men Volkswagen lovar att det ska fungera när väl detta är på plats, och man kommer också att testa tekniken i ett projekt i Sverige.
En stor andel återvunna material används också till inredningen som är vegansk. Bland annat är klädseln på sätena av materialet Artvelours Eco, som till 71 procent utgörs av återvunna plastmaterial.
Exteriört hittar vi också några förändringar. Mönstret nedtill på stötfångaren som gått igen hos alla id-modeller har nu ersatts med en helt slät yta. Den svarta listen under vindrutan har också försvunnit vilket gör att motorhuven nu ser längre ut.
De små ändringarna ska också ge vissa aerodynamiska fördelar jämfört med tidigare. Räckvidden med det stora batteripaketet på 77 kWh uppges vara 54,6 mil. Med det mindre batteriet på 58 kWh är räckvidden 42,6 mil.
Säljstarten av nya ID 3 sker under andra kvartalet med lansering i sommar. Om uppdatering även betyder höjda priser för id 3 är ännu inte klart. I dag börjar priset för vad som nu alltså får kallas ”gamla id 3” från 486 900 kronor.
Fem frågor till Imelda Labbé, försäljnings- och marknadsdirektör för Volkswagen personbilar
Tidigare vd för Volkswagen
Herbert Diess sa till mig att ID 3 skulle kosta under 25 000 euro. Så blev det inte. ID 3 blev inte den billiga elbilen för den stora massan – hur kommer det sig?
– Då såg situationen annorlunda ut. Sedan dess har vi fått inflation, allt blir dyrare, komponentbrist, leveransproblem. Det är många saker som spelar in och som har fördyrat produktionen.
Det är nog många som väntar på en billig och praktisk elbil. När kommer den från Volkswagen?
– id 2 ska bli den bilen. Jag kan inte berätta så mycket om den, men vi kommer att visa ett första koncept senare i år.
Den största utmaningen i dag verkar vara massproduktion av elbilar. Teslas produktionsmetod är troligen en anledning till att de kunnat sänka priserna. Hur kan ni matcha det?
– För oss är id 3 en volymbil, vi utökar nu produktionsanläggningarna och lägger till produktionskapacitet i Wolfsburg. Och ytterligare två i Europa. Vi får se hur materialkostnaderna utvecklar sig, speciellt batterikostnaderna. Vi kan inte avgöra nu var priserna hamnar. Men vi ska se till att vi har attraktiva priser. Vi är ett volymmärke. Ambitionen är att erbjuda elbilar för en stor marknad. Med en mängd modeller.
Ni ska bara tillverka elbilar från 2033, gäller det hela världen?
– Nej, vi anpassar oss till hur marknaden utvecklas till dess. Utvecklingen går fortare än många trodde. Men vi måste vara flexibla. Vår strategi i Sydamerika är annorlunda än i Europa. I Kina är omställningen ännu snabbare.
Det har sagts att Golfen kommer tillbaka som elbil?
– id är ett ett starkt ställningstagande i den snabba omställningen till elbilar, gör det lättare att förstå för konsumenterna att det är en elbil. När omställningen går vidare får vi se hur vi går vidare med id med de ikoniska bilarna. Samtidigt ser vi att allt fler vill ha suvar och crossover-modeller. Vi får se vad som kommer.