Köpa eller leasa elbil?
Fredrik Sandberg
27 jan 2022
Ska man köpa sin elbil eller slå till på ett privatleasingerbjudande? Den senare modellen blir allt mer populär. Men är det vettigt? Vi frågade två olika elbilsförare varför de valt som de gjort och en expert om vad som egentligen är bäst.
– När avbetalningen är klar äger jag någonting. Vid leasing är det någon annan som gör en affär någonstans. Nu är det i mina händer, säger Fredrik Lindahl som valde att köpa.
– Om tre år sitter vi inte med en bil som har sämre räckvidd än nya bilar. Då kan vi byta upp oss. Det är en bra lösning för att kunna köra en ny bil utan att dra på sig ett stort lån, säger Mikael Bäckman som valde att leasa.
De valde att köpa
För Jenny och Fredrik Lindahl var det inte ens ett val. Privatleasing var inte aktuellt när de skaffade ny elbil att pendla med i Norrbottens inland.
– Jag köper alltid. Det är en grundprincip. När avbetalningen är klar äger jag någonting. Vid leasing är det någon annan som gör en affär någonstans. Nu är det i mina händer, säger Fredrik Lindahl.
Den bil de slog till på var en Hyundai Ioniq, den andra generationen med större batteripack.
– Det är vinter här. Vi behövde det större batteriet för att vara säkra på att klara vår pendling. Annars hade vi letat efter modellen med 28 kWh.
De valde att köpa bilen med en kontantinsats och sedan lägga upp lånet på sex år.
– Jag räknade mot den bil jag körde, en Audi A6 från 1990-talet som inte kostade många kronor i inköp. Men kalkylen jag gjorde visade att jag skulle få en splitterny elbil för i stort sett samma pengar jag lade på den gamla bensinhäcken.
Bara bensinkostanderna hade idag legat på i runda slängar 35000 per år. Med bensin, reparationer och allt vad det innebär att ha en äldre bensinbil landade jag tidigare på närmare 4 000 kronor i månaden.
– Men vi fick också ett kanonpris på Ioniqen. Den kostade 280 000 kronor. Räknar man in kostander för ström, försäkring, däck och allt landar jag på drygt 4100 kronor i månaden. Och då kan jag köra så långt jag vill, elkostnaden ökar bara marginellt. Ju mer jag kör desto större blir besparingen jämte bensinbil. Vi räknade på 2000 mil per år, men vi är redan uppe i
1 000 mil efter fem månader.
– Om jag säljer Ioniqen om sex år får jag uppskattningsvis 100 000 kronor för den. Då hamnar jag mellan 3 000 och 3 500 kronor per månad och har sparat pengar på att köra en ny elbil istället för en gammal bensinbil.
Vad är nackdelen med köp istället för leasing?
–Händer det någonting står jag där. Det är mitt ansvar. Jag kan fixa allt på en bensinbil. Men jag har inte ens öppnat huven på elbilen, jag har ingen aning om hur man fixar någonting, ha ha. Samtidigt har vi ju garantier som gäller i fem år för bilen och 8 för batteriet.
De valde att leasa
Frontfigurerna i countrybandet John Henry, Mikael Bäckman och Ulrika Weinz, boende i Piteå, slog till och kastade ut sin fossilbil.
– Vi har gått från att spela akustiskt till att elektrifiera bandet. I samma veva ville vi även att vår bil skulle bli elektrisk. Nu kör vi med el både på scenen och i bilen, säger Mikael Bäckman.
– Vi ville ha en Kia e-Niro med stora batteriet. Frågan var bara vilken finansieringsmodell vi skulle välja. Vi ser ju att det händer mycket på marknaden med nya modeller med bättre batterier. Om tre år sitter vi inte med en bil som har sämre räckvidd än nya bilar. Då kan vi byta upp oss. Det är en bra lösning för att kunna köra en ny bil utan att dra på sig ett stort lån.
Vilka nackdelar ser ni?
– Jag har aldrig brytt mig om lacken på bilen tidigare. Lite repor är väl skitsamma! Jag har tyckt att en del bilägare är hysteriska med hela den där bilvårdargrejen. Nu är det akta akta. Jag har aldrig förhållt mig till en bil på det sättet tidigare och aldrig tvättat och städat en bil lika mycket. Dessutom handtvättar vi den!, säger Mikael.
– Det där med onormalt slitage som de kan hitta vid återlämnandet och som kan kosta mycket pengar är ju lite läskigt, säger Ulrika Weinz.
Leasingkostnaden ligger på 4751 kronor per månad, inklusive vinterdäck och en körsträcka på 1500 mil per år.
– Vi ligger på 1200 mil nu och det är ett par månader kvar på år ett. Vi har inte ens tänkt på hur mycket vi kört och då har vi varit nere till Stockholm en vända (två laddstopp) och till Umeå och andra resor. Men det är klart, hade det inte varit covid hade vi nog velat ta en sväng ner i Europa och då blir det ju en annan kalkyl. Det får bli nästa bil.
Elbil har dock varit förödande för vardagsmotionen, berättar de.
– Att kallstarta en bensinbil är ingen höjdare. Då går jag hellre. Att glida iväg i en varm elbil
däremot …
Så säger experten
Det kan bli dyrare att köpa en elbil än att privatleasa den, säger Erik Naessén, som är bilrådgivare och hjälper privatpersoner och företag att fatta rätt beslut vid bilköpet.
– Ofta har bilföretagen kampanjer där de skjuter in pengar för att få ut bilar, det kan handla om att skaffa en position på marknaden, nå bonusmål eller att få ut elbilar som sänker företagets totalutsläpp. Miljöbonusen ger också lägre månadskostnader.
– Det här gör att det vid kampanjer ofta blir billigare att leasa en elbil än att köpa den, om man räknar totalkostnaden med däck, försäkringar, service och allt som kommer till. Men man bör göra en totalkostnadskalkyl, inte bara räkna leasingpriset.
Han tar ett exempel. En Opel Corsa e kostar 379 900 kr. Men priset för privatleasing som bilhandlaren ger är 2 699 kr. När man räknat in service, försäkring, bra vinterdäck och allt utom elkostnaden (271 kr per månad) blir det 3292 kronor. Skulle man köpa den på tre år med 1000 mil per år, landar kostnaden med halva restvärdet istället på 4683 kronor.
– Det finns inget hokus-pokus kring det här med privatleasing. Många är rädda för den extra kostnaden som kan bli om man lämnar tillbaka en bil som har ”onormalt slitage”. Är man normalt skötsam är det sällan några problem. Men för de som har småbarn, djur, kör plankor eller parkerar på gatan i innerstaden så kanske privatleasing inte alltid bäst.
Ett undantag gäller för rekommendationen att välja privatleasing. Om man kör många mil.
– Kör man många mil är det svårt att hitta en prisvärd leasing, de flesta har en gräns vid 2000 mil, även om det finns undantag. Mer mil blir dyrt. Dessutom tror jag att begagnatpriserna kommer att vara bra framgent vilket är gynnsamt om man köper istället för leasar. Men om man köper en bil ska man hålla igen på tillvalen. Man får sällan tillbaka pengarna för extrautrustning. Och glöm inte att ta med däckkostnaderna i kalkylen.
En sak är Erik Naessén säker på. Elbilen har redan vunnit över bensinbilen. En leasingbil på bensin får bara kosta mellan 1000 och 1500 kronor per månad för att kunna konkurrera med elbilar i det billigare segmentet, om man räknar totalkostnaden.
Erik Naessén är bilrådgivare och hjälper företag och privatpersoner med kalkyler inför sina bilköp. Han är även författare till elbilsboken (bibeln – den är tjock) Elbilar & Laddhybrider – Allt du vill veta och mer därtill!
Han huserar på elbilsexpert.com