Elbilen logo Meny

Laddning på sju minuter – det låter framtid det

Krönikor

Elblisförsäljningen drar iväg. ID 3 blev den mest sålda bilen av alla bilar i december förra året: 2 564 exemplar. Det är första gången i historien som en elbil har tagit den positionen. 

I det här numret provkör vi den första kinesiska elbilen, som kommer till Sverige – om man inte betraktar Polestar 2, som en kinabil, vill säga. 

DFSK som märket heter har andra modeller i sin portfölj. Men det är elbilen företaget tror kommer att bli säljraketen. De kommer att stå för minst 60 procent, tippar de.  

– Elbilar kommer stort i Sverige nu, säger representanten för företaget. 

Och så verkar det vara. 

Mängder av modeller är på väg ut. 

Men hur ser det egentligen ut med möjligheten att ladda dessa bilar? Framför allt när det kommer till de längre turerna. I det här numret tar vi ut fyra nya elbilar och testar just detta. 

Och ett är säkert. 

Det behövs mängder av snabbladdare, många fler stationer. Med många stall på varje station. Det kan bli mycket trångt på väg till fjällen när alla Stockholmare som nyss köpt en elbil ska ta sig dit. 

Hela Sverige bör vara laddat till tänderna. Och det är brådis. Om inte detta är på plats riskerar elbilsförsäljningen att minska. 

Det finns berättelser från Norge om hur en del skaffar en bensinbil för att ha på fjällresan. Inte för att det inte finns laddstationer. Utan för att det är kö vid dessa. 

Vi vill inte hamna i den positionen, utbyggnaden måste ske raskt. 

Även om det har kommit flera nya politiska stödåtgärder, med bland annat glesbygdsstöd för snabbladdare, är det inte tillräckligt. 

Långt därifrån.  

Även bilföretagen måste börja ta ett helhetsgrepp om detta. Ionity har fått ut en halvbra täckning i Sverige. 

Men Ionity är långt ifrån redo att möta tusentals elbilar från ägarna Ford, VW, Daimler, BMW, Hyundai och Kia. 

De behöver sätta upp många fler laddstationer.  

Då kommer nästa fråga: 

Är snabbladdningen i nuvarande form verkligen möjlig i en framtid där alla bilar är batteribilar? Kanske inte. Men den nuvarande formen kommer nog inte att vara så länge. 

Nästa generation batterier är på väg ut, som ni läser om i detta nummer. 

Dels har vi de så kallade solid-state-batterierna, som inte bara lovar längre räckvidd utan också en höre laddkapacitet. Sedan har vi det israeliska bolaget Store Dot, som vi besökte för några år sedan. De har nu visat att de industriellt kan tillverka ett batteri med en laddkapacitet på 10C. Det vill säga tio gånger batteriets energiinnehåll. 

Om du har en bil med 50 kWh som du kan köra 20 mil med tar det på en 350 kW-laddare bara sju minuter att ladda fullt. Med 10C skulle det teoretiskt gå att ladda med 500 kW. Frågan är bara om uttag och kablar klarar den effekten. 

Att Store Dot redan nu visat att de kan tillverka batteriet på befintlig utrustning är imponerande. Men det dröjer fortfarande några år innan vi får se batterierna i massproducerade bilar. Troligtvis blir Mercedes först ut, de har investerat i företaget. 

Sjuminutersladdning låter framtid det. Även om det redan idag är toppen om man kan fylla upp på 40 minuter för en körning på mellan 25 och 30 mil i vinterväglag. Så länge laddarna är tillgängliga. 

Det är kul med ökad elbilsförsäljning och att allt fler inser fördelarna. Nu måste vi se en likadan expansion när det kommer till snabbladdarna. 

Laddboxen blir 50 procent billigare med nya stödsystemet. Utmärkt!

Dyrare ska det bli att ha elbilen som tjänstebil. Har du en Renault Zoe Life som tjänstebil blir den 60 procent dyrare. Det är tydligen så Miljöpartiet vill driva försäljning av elbilar. Deras mål är att man ska köpa dem privat. Det är svårt att hålla reda på kursen hos ett parti som ska springa åt olika håll samtidigt. Vad är viktigast, ren luft i städerna och minskat klimatavtryck eller vad man uppfattar som orättvisa tjänstebilsrabatter?
En battericell från Quantum Scape som överraskade med att visa upp en fungerande cell nyligen. Läs mer här
Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

PUBLICERAD: 2021-03-14