Dackevall: Ljuset i Frankfurt

Gunnar Dackevall

Gunnar Dackevall

7 jul 2020

Häromveckan deklarerade BMW att man lägger ner sina elbilspionjärer i3 och i8. (i3 först om ett par år.)

Det känns orättvist på nåt vis, men ibland spelar det inte någon roll hur bra man tänker, om inte tajmingen på tankarna är rätt.

När jag klev in i BMW:s egen hall på Frankfurtsalongen för sex år sedan fick jag en väldigt påtaglig känsla av att ha klivit in i en ny dimension av bilismen. Runt hela hallen, ett tiotal meter upp, löpte en slingrig provkörningsbana där den lilla revolutionerande i3:an tyst körde runt i händerna på nyfikna besökare. Det var som att komma in på en gigantisk rymdstation i en science fiction-rulle.

BMW i3 var super-hightech med en monocoque i kolfiber och ett bekvämt insteg till den rymliga kupén tack vare dess unika avsaknad av B-stolpe. Designen var – i mina ögon – spektakulärt nytänkande, och känns fortfarande idag nyfräsch, något som i ännu större utsträckning gäller den lika nyligen nedlagda sportvagnen i8. Den avancerade tekniska hybridlösningen i BMW i8 kommer att bli normbildande för alla sportvagnar som inte går över på en renodlad batteridrift i framtiden – så bra fungerar den. 

Motsägelsefullt känns också det faktum att i3 aldrig har sålt så bra som den gör just nu, sex år efter sin debut, och kanske är inte folk lika lättflörtade som jag när det gäller att ta till sig nya stilriktningar. Och troligen var varken i3 eller i8 någonsin en affär för BMW, snarare dyrbara imagebyggare. BMW:s utvecklingschef Klaus Frölich konstaterade i somras att det inte finns någon efterfrågan på renodlade elbilar i Europa, och att man därför nu satsar på laddhybrider på bred front. Ett lite märkligt uttalande kan tyckas, men kanske var det snarast en affärsmässig tanke än en realitet, eftersom det går ett halvdussin batteripack i en laddhybrid på ett enda till en batteribil, och det är efterfrågan på batterier som kommer att vara den trånga sektorn de närmaste åren. Med tyngdpunkten lagd  på hybrider kan man använda de gamla motorfabrikerna under en längre tid framöver.

En annan stark bild som jag fick med mig från Frankfurt 2013 var den från BMW:s provkörningsbana inomhus. Den gav mig en aha-upplevelse som ledde fram till våra eCarExpo-mässor i Skandinavien där man har chansen att få uppleva den sällsamma känslan av att köra på el. Hittills har vi haft laddepåerna inomhus och provkörningarna utomhus, men i Friends arena i februari är det premiär för vår första inomhusbana!

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: