Sandberg: Man ska liksom aldrig vara säker

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

9 jul 2020

I mitt garage, som ägs och drivs av Stockholm Parkering, i centrala Stockholm delar vi elbilister på fyra uttag. Två av platserna har varit dedikerade för laddning, de andra två får man stå på oavsett om man kan ladda sin bil eller inte. Men på två platser måste man alltså ladda om man ska parkera där. 

Det här har fungerat hyfsat bra. Men uttagen har ofta brakat ihop. Och till slut var alla fyra nedsläckta. Service på gång, stod det. Efter någon månad dök en ny skylt upp om att de var nedstängda med hänvisning till annat garage om man ville ladda. Oklart när de skulle börja fungera igen. Och det varade ytterligare någon månad. 

Van som jag var att parkera på laddplatsen ställde jag min elbil på rutan där man måste ladda för att stå och eftersom uttaget hade varit trasigt i ett par månader gick det inte att plugga in. 

Dagen efter fick jag p-böter. För att jag inte laddade. 

Alltså, först lagar de inte de trasiga laddstolparna, sedan stängs de ner på oklar tid. Därefter får man böter för att man inte laddar. 

Jag hade nominerat det här till Sveriges sämsta laddplats, om det inte var för att de några dagar innan vi skickade tidningen till tryck faktiskt lyckats få igång tre av de fyra ladduttagen. 

Om bensinstationer skötte sin verksamhet på det här sättet, att de ena dagen har bensin, för att inte ha det nästa dag. Och sedan vara nedstängda ett par månader. Och sedan få igång tre av fyra pumpar och gett en böter för att man inte tankade från den trasiga bensinpumpen hade det blivit ramaskri och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap hade kallats ut och åtgärdsplaner hade vidtagits och mackägare hade förlorat tillstånd. Men elbilster är det inte så noga med. Där kan man slå av och på laddningen lite som man vill. 

Man ska liksom aldrig vara säker. Kanske kan du ladda. Kanske inte.

Även om mycket kring laddning har blivit så mycket bättre under åren, så finns det fortfarande slarv och oansvariga laddoperatörer som sköter det här med vänster hand. 

De flesta elbilister har en laddhistoria i bakfickan. Tipsa oss gärna, så ska vi ta tillbaka vår utnämning till ”Sveriges sämsta laddplats – just nu”, som vi körde för några år sedan. 

I det här numret har vi tagit sikte på just laddning och vad man ska tänka på om man vill skaffa egen mack i hemmet. Och vad man bör tänka på om man vill sätta upp solpaneler och hur man räknar hem dem. Vi har tagit pulsen på kommande supersnabba laddnätverk och berättar om laddkurvornas hemlighet. 

Vi bjuder även på härliga provkörningar av nya elbilsmodeller och reportage och tester av tvåhjuliga elfordon. Och så åker vi till Berlin och bevittnar Formel E.

”Även om mycket kring laddning har blivit så mycket bättre under åren, så finns det fortfarande slarv och oansvariga laddoperatörer som sköter det här med vänster hand.”

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: