Sandberg: När vill man krypa in i go-värmen från en diesel­

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

13 jul 2020

Har elbilar egentligen några brister? Finns det någon gång som man som elbilsförare söker upp en varm dieselmotor som kan ge komfortabel temperatur när det är kallt ute?
Ja. 

Vi körde upp en Tesla Model X till Norrbotten från Stockholm för att vara med på årets vinterrally för elbilar. Jag tog med mig två barn och frun, som fick lifta med till stugan vi har där. 
Det var cirka minus fem grader ute när vi närmar oss Örnsköldsvik där vi skulle ta in på hotell. 

Allt gick som en dans, vi hade laddat vid Gävle Bro och även i Sundsvall. I Sundsvall tog vi en promenad och blev borta längre än vad vi behövde. Vi kom tillbaka till bilen och satte av mot Övik. 
Vi hade bra mycket mer ström i batterierna än vi behövde. 

Tre mil innan Örnsköldsvik stannar all trafik. In på Transportstyrelsens hemsida för att se vad som hänt. Två långtradare hade kört av vägen, eller ska man säga på vägen, de hade fått sladd och lyckats lägga sig över båda körfälten. 

Klockan var sex. Trafiken beräknades vara igång klockan halv nio. Det var den inte. Nästa prognos blev vid 22-tiden. När klockan var cirka 23.00 slutade bilen att ge värme, batteriet hade sjunkit till 20 procent. Nu blev det aningen nervöst. Vi tog oss ut ur bilen och gick bak i kön och fick komma in i en dieselbuss som stod och kokade diesel. Därinne var det varmt och skönt. 

Vid halvettiden hade de lyckats få igång trafiken och vi kunde hoppa in i X:en och köra de sista tre milen utan problem. 
Vad händer när alla bilar är elbilar i sådana här situationer? 

Hur ska man lösa det här problemet? En bil med förbränningsmotor drar vad jag förstått cirka en halvliter på tomgång. Att bli stående med bilen i minusgrader längre tid är ingen höjdare, när man kör elbil. 

Lösningen är tämligen enkel. När det är minusgrader, ladda mer än du behöver. Hade vi stått tio minuter till på superchargern hade vi inte behövt stjäla värme från dieselbussen. Man vet aldrig vad som kan hända på vägarna. 

”När det är minusgrader, ladda mer än du behöver …
Man vet aldrig vad som kan hända på vägarna.” 

Även om vi nu går mot sommar och därmed längre räckvidd på våra elbilar, har vi en del att berätta om körning i kalla temperaturer i det här numret. Men vi har även besökt Teslas fabrik, testat Volvos nya pluggis, kört Audi E-tron på långtur och så bjuder vi på en djupdykning i elektrifieringen av fordon i en kanske oväntad sektor. Vem har inte någon gång drömt om att få äga en eldriven traktor? Elektrifieringen och robotiseringen når fler sektorer än vad många tror, framför allt vissa politiker som innan valet pratade om att det inte gick att elektrifiera traktorer. 

Dessutom har vår oro för den europeiska bilindustrins överlevnad släppt, vi har nämligen kört Audi E-tron på en långtur och insett att det är fler än Elon Musk som kan bygga elbilar. 
Nu börjar det verkligen likna någonting. Och det handlar inte bara om europeisk premiumkvalitet, även laddningen håller världsklass. 

Och så har varit på Genèvemässan och beskådat mängder av kommande elbilar och intervjuat nyckelaktörerna i den största industriella omställningen på mycket länge. 
Och just det, vi långtidstestar nu en Tesla Model 3. Vi syns vid laddstolpen!

En av två långtradare som körde av vägen ledde till elbilsparkering på motorväg i sex timmar. Räcker batteriet när det ska hålla bilen varm under sex timmar? Det fick vi uppleva en kall vinterdag strax söder om Örnsköldsvik. 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: