Nilsson: Omställningen av transportbranschen är också känslomässig

Stefan Nilsson

Stefan Nilsson

9 feb 2023

Det pågår en omfattande elektrifiering av allt som har med fordon och transporter att göra och det skapar både möjligheter och utmaningar. Bland möjligheterna finns en lägre ljudnivå både i fordonen och runt dem, vilket i sin tur ger möjligheter för exempelvis sopbilar att köras i tättbebyggt område även nattetid. En annan möjlighet är v2g, vilket betyder att ett fordon kan användas som en gigantisk powerbank och stötta elnätet vid hög belastning samt erbjuda nya intäktsmöjligheter för ägarna.

Bland utmaningarna är den mentala biten en tuff bit i en delvis konservativ bransch där dieseln är religion och oantastlig. Precis som stora motorer.
Det intressanta är att det inte handlar om en åldrande yrkeskategori. Jag åkte med en skogsbilschaufför som körde en Volvo med en rak sexcylindrig dieselmotor på 750 hk. 
Hans son (runt 14 år) var med och berättade att han redan kunde köra bilens timmerkran. Jag frågade grabben om han skulle bli chaufför även han när han nått rätt ålder.

”Ja, men då ska jag inte köra en j-a Volvo. Jag ska köra en Scania med V8”, muttrade han under den bakvända kepsen.
”Ojdå”, svarade jag. ”När du har åldern inne är nog alla lastbilar eldrivna så det där med V8 finns nog inte kvar längre.”
Grabben tystnade. Kikade ner i golvet och det blev inte mer av den ordväxlingen.

På kvällen ringde pappan och berättade att sonen var helt chockad av detta. Han hade suttit på nätet hela kvällen och forskat om det verkligen kunde vara så hemskt att den där journalisten hade rätt. 

Det märkliga i sammanhanget är att han inte hade en tanke om hur arbetsmarknaden för chaufförer skulle kunna se ut om vi inte hittar ett alternativ till fossila drivmedel och inte en tanke om vad elmotorn betyder för både arbetsmiljön och framtiden för vårt klimat. En framtid som är viktigare ju yngre man är.

Pappan, däremot, var väldigt intresserad och vi tog även upp ämnen som betydelsen av fossil olja i framtida konflikter länder emellan. Vi vet redan nu att Ryssland använder sina fossila energitillgångar som ett vapen i konflikten med väst och Ukraina.

Övergången till elektrifiering handlar med andra ord om stabilare klimat, stabilare ekonomi och stabilare världsläge. Vi är skyldiga att ge kommande generationer en bättre värld och vi måste börja med att lära dem vad det betyder i dag.

Stefan Nilsson började med journalistik på 70-talet, utbildad naturvetare och intresserad av miljön. Optimist med tillit till teknikutvecklingen. Följt elbilsutvecklingen från första provkörningen av Nissans prototyp till Leaf. Driver Tankesmedjantrafik med fokus på framtida infrastruktur och trafiksäkerhet. Skriver för tidningar som Elbilen, Trailer, Trucking, Motorföraren m.fl. Kör inte regelbundet tunga fordon, men har kört både buss och tunga lastbil. Har egen tung lastbil som ett
hobbyprojekt. Nöter vägar, 6 000-10 000 mil per år.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: