NIO ET5 Touring – en kombi med svensk touch

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 jun 2023

Trots trenden med suvar säljs det årligen fortfarande en miljon kombis i Europa – av 1,6 miljoner globalt. Med ET5 Touring riktar sig NIO alltså direkt till europeiska kunder. Inte minst här i Sverige har vi ju länge varit ett kombiälskande folk. Och med Andreas Nilsson som chef för NIO:s europeiska designstudio i München finns det också en tydlig svensk koppling.

– Idén kom ju från Münchenkontoret där vi såg en potential på den europeiska marknaden. Så vi la fram det som förslag och fick napp från ledningen. Men sen när de såg produkten började de fundera på om det kan vara en produkt för Kina också, säger Andreas Nilsson.

Med leverans planerad till årets fjärde kvartal hinner NIO före BMW och Audi med en eldriven prestandakombi. BMW ska senare i år visa i5 Touring och Audi A6 Avant e-tron väntas komma nästa år. Vad BMW tycker om namnet ET5 Touring är oklart. Enligt tyska medieuppgifter ska de ha lämnat en kommentar att namnet ”Touring” inte går att märkesskydda. Trots de uppenbara liknelserna vill NIO Sverige inte tala om BMW, Audi – eller redan tillgängliga Porsche Taycan Sport Turismo för den delen – som konkurrenter till ET5 Touring.

Det menar Niklas Andersson, ännu en svensk hos NIO med ansvar för produktfrågor för NIO Europa.

– Vi har inte sett några riktiga konkurrenter, om jag ska vara ärlig. Nu kommer BMW, Audi och så vidare med bilar i av samma typ. Men de ligger fortfarande kvar i ett lite föråldrat tänk. De har elektrifierat sitt traditionella tänkande, men vi har ju tagit rätt många steg bortom det med våra lösningar, säger Niklas Andersson.

Som exempel menar han att NIO har en standardiserad mjukvara över alla modeller som ger större möjligheter till att uppdatera bilens grundfunktioner genom uppdateringar over the air, OTA. Att det går att ladda ned uppdateringar även hos andra tillverkare medger han. Men säger att NIO har tagit det till en annan nivå.

– Vi uppgraderar bilens operativsystem och gör det 4–5 gånger per år. Konkurrenterna kan skjuta ut lite nya appar och göra vissa servicedelar. Men vi kan i princip uppgradera helheten, säger Niklas Andersson.

Niklas Andersson, produktchef för NIO Europe.

Snabb utveckling med standardiserad teknik och design

Med ET5 Touring och EL6 finns nu nästan alla NIO:s modeller tillgängliga i Sverige. Genomgående för dem är ett väldigt enhetligt designspråk, som alltså svenske Andreas Nilsson med bakgrund hos Volvo, Ford och Lynk & Co varit med att skapa. Just ET5 Touring och EL6 har han dessutom varit särskilt inblandad i.

– Jag har ansvar för 5-serien och hade 6-serien inklusive en kommande produkt i den. Sen lite andra produkter som jag inte kan prata om nu. Men totalt fem produkter vilket är halva portföljen, säger han.

Så många nya modeller på kort tid är ett resultat av NIO:s snabba utvecklingsprocesser. ET5 Touring ska till exempel ha tagits fram på 18 månader. Det höga tempot var något Andreas Nilsson märkte av direkt. När han började hos NIO 2021 hade ett designtema just tagits fram. Han fick då ett halvår på sig att utveckla det till de färdiga produkter vi ser idag.

Har snabbheten kanske också bidragit till att NIO:s modeller har ett så genomgående designspråk? Att det helt enkelt inte finns tillräckligt med tid att lägga på varje enskild modell?

– Fronten och interiören vet jag att folk ibland tycker kanske ser för lika ut. Men det är inte så att vi gjort det så för att vi saknar idéer eller inte hinner. Det är ett beslut att vara så pass lika för att bygga igenkänningsfaktor på marknaden, säger Andreas Nilsson.

Hos EL6 ska de också hållit tillbaka en del då det första designförslaget ”pushade lite väl långt ifrån”, säger han. Som ett ungt märke – NIO grundades så sent som 2014 – är tydlig design ett viktigt verktyg för att kunna etablera sig i konkurrensen. Men det viktigaste verktyget för att på kort tid kunna ta fram alla modeller är plattformen NT2.0. Med den som bas går det att standardisera mycket av utvecklingen.

NIO ET5 Touring och NIO EL6 i Göteborg.

– Jämför du med andra tillverkare har vi nog en produktutvecklingstid som är mellan två tredjedelar och hälften ungefär. Vi jobbar på ett annat sätt, säger Niklas Andersson.

De olika modellerna utvecklas parallellt och sedan sys ihop mot slutet. Något som Niklas Andersson menar bara är möjligt tack vare standardiseringar av plattform och mjukvara.

Men det innebär också vissa begränsningar när det kommer till möjligheten att skräddarsy de olika modellerna. Bland annat batteristorlekarna på 75, 100 och på sikt 150 kWh är en sak som styr storleken.

– Visst, man får inga speciallösningar på varje bil. Plattformens lösningar lägger vi ju fast i början och kan inte ändra dem. Då faller ju hela tanken. Därför är det mycket viktigt arbete som sker innan, säger Andreas Nilsson.

NIO tog klivet in på den svenska marknaden med sedanen ET7. Några siffror kring försäljningen eller antalet prenumerationer hittills vill NIO inte dela med sig av. Enligt siffror från Mobility Sweden har det registrerats 36 exemplar av ET7 fram till sista maj i år.

Trots bilens prestanda och teknik är en stor sedan ingen volymmodell för den svenska marknaden. En eldriven kombi och en elsuv som EL6 har däremot andra förutsättningar.

– Vi har väldigt många produkter och vi är inte färdiga än. Både ET5 Touring och EL6 är ju väl anpassade för den svenska marknaden. Så vi förväntar oss självklart att de kommer driva volymer. En stor sedan som ET7 vet vi från början att den inte kommer göra det men är fortfarande en viktig produkt för oss, säger

Både ET5 Touring och EL6 går att köpa med eller utan batteri, som då hyrs till en månadskostnad. Det mindre batteriet på 75 kWh ger en räckvidd på 43,5 mil, det större en räckvidd på 56 mil hos ET5 Touring. För ES6 anges inga exakta siffror, endast att den har en räckvidd på upp till 52,9 mil. Det mindre batteriet på 75 kWh hyrs för 1 799 kronor i månaden, det större på 100 kWh kostar 2 999 kronor.

Med batteri kostar ET5 Touring från 706 000 kronor, utan och med batterihyra från 576 000 kronor. För EL6 börjar priset med batteri från 769 000 kronor, eller utan från 639 000 kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!