Elbilen logo Meny

Om 100 år finns inte vad vi i dag kallar frisk luft

Krönikor

Säg att den samlade klimatforskarkåren klev ut på en presskonferens och berättade att de har haft fel hela tiden, koldioxidutsläppen har ingen som helst påverkan på den globala temperaturen. 

Då är väl allt frid och fröjd? Vi kan skippa reningen på bilarna och lasta in V12:or i varenda kärra framgent. Flyg vart du vill. Gräv efter mer olja! 

Tyvärr. Problemet är att det fortfarande är väldigt bråttom att sluta elda fossila bränslen. Annars kommer vi att kvävas. 

Människan tål bara en viss andel koldioxid i luften. Överstigs den dör vi. Det har visat sig med all tydlighet på en viss hamburgerrestaurang där två personer har dött av koldioxidförgiftning när läskmaskinerna har gått sönder. Därför har restaurangerna koldioxidmätare i lokalerna, för att hålla koll på nivåerna. 

”Människan tål bara en viss andel koldioxid i luften. Överstigs den dör vi.”

För atmosfären fungerar det exakt likadant. Koldioxidmätaren på Hawaii kräver inga avancerade klimatberäkningar. Den talar om hur mycket koldioxid som finns i atmosfären just nu. Och frisk luft är numera 408 parts per million (ppm). Den förindustriella nivån låg på cirka 280 ppm. 

Men 408 ppm är vad du hittar på en koldioxidmätare om du ger dig ut på svenska landsbygden bland träd och blommor. Om du en vårdag när allt prunkar och står i blom tar dig ut i skogen kan det vara lite lägre, då växterna suger i sig en del. Men snittet i världen går inte att trolla bort. 

Och mängden koldioxid ökar med 3 ppm varje år. Det låter ju inte så dramatiskt. Men det är en ökning som kan vinna rödljusduellen med den globala uppvärmningen. Om 100 år innebär den ökningen att luftkvaliteten inte är bättre än inomhus (700 ppm). På 200 år har vi en atmosfär och friskluft som inte är bättre än gränsvärdet för vad en lokal enligt Arbetsmiljöverket bör hålla. Över det tycker verket att man ska se över friskluftsintaget. 

Våra barnbarnsbarn kommer inte att få uppleva vad frisk luft innebär, med fortsatta utsläpp. Oavsett om de står på fjälltoppen, eller är ute till havs eller vandrar i skogen. Om bara 100 år. Är du då i denna snara framtid ute och plockar bär är luften inte bättre än i Stockholms innerstad vid rusningstrafik. Du kommer att vilja öppna ett fönster för att släppa in frisk luft. Det är bara det att den inte finns någonstans. 

Visst, för att nå dödliga nivåer av kol­dioxid krävs cirka 40 000 ppm. Hur lång tid det tar att nå dit vet vi inte, eftersom att uppvärmningen av planeten kan frigöra enorma mängder metangas från exempelvis tundran i Sibirien. Men hälsan, och framför allt den mentala hälsan, mår inte tipp topp över 2 000 ppm koldioxid. Det har bland annat studier på piloter visat. De fick genomföra kritiska manövrar i frisk luft och i luft som innehöll 2 500 ppm koldioxid. Piloterna visade sig ta 50 procent fler felbeslut när luften innehöll förhöjda halter av koldioxid. 

Till de nivåerna är det inte många hundra år kvar. Andra studier visar på ökad inflammationsrisk med förhöjda koldioxidnivåer. 

Och då har forskarna bara börjat studera effekterna av koldioxid på människans hälsa. Med tanke på att människans evolution skedde med nivåer på kring 280 ppm kan det vara så att vi inte är speciellt bra anpassade för högre nivåer under längre tider. Att ställa om hela energisektorn är med andra ord brådskande, inte bara av klimatskäl.

Frisk luft är trots allt rätt trevligt. 

Två veckor efter lanseringen av Teslas cybertruck vet jag fortfarande inte vad jag ska tycka. Jag har svårt för brutalistiska former. Men prestandan, priset och praktikaliteten är onekligen slående. 

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

PUBLICERAD: 2020-06-25