Dackevall: Piëch och Musk – samma andas barn
Gunnar Dackevall
8 jul 2020
Vid tiden för pressläggningen av denna tidning cirkulerar ett rykte om att Volkswagen håller på att förbereda ett bud på Tesla Motors. Och i samma veva når oss nyheten att Ferdinand Piëch är död.
Några i det sociala medieuniversumet kan naturligtvis inte låta bli att dra slutsatsen att händelserna hänger ihop – att Volkswagens intresse för Tesla blev för mycket för den gamle förbränningsmotorälskaren som ligger bakom en rad fantastiska motorbyggen, krönt av den komplicerade W16-maskinen i Bugatti Veyron.
Jag tror dock att försöket att köpa Tesla – om det nu ligger något konkret bakom ryktena – är en affär helt i Piëch anda.
Dottersonen till den legendariske ingenjören Ferdinand Porsche var nämligen minst lika mycket industrialist och visionär som tekniker och innovatör. Han har haft en roll för efterkrigstidens bilindustri liknande den som Elon Musk håller på att utveckla för 2000-talets bilbyggande.
Piëch delade visserligen inte Musks fallenhet för storslagna scenframträdanden, han led av dyslexi och verkade saktfärdig och ibland lite förvirrad i offentligheten.
Men när det gällde att driva sitt företag med en stark vision och orubblig vilja är parallellerna desto fler.
Han började sin yrkesbana i släktföretaget (Porsche) där han skapade extrema tävlingsbilar som kom att dominera sporten, men också göra hål i räkenskaperna. Efter några år hade släkten fått nog av den envise ingenjören och drev honom på porten, rakt i famnen på Volkswagen som just hade förvärvat Audi utan att riktigt ha någon plan för vad man skulle göra med märket.
Som utvecklingschef ritade Piëch ihop en plan där märket skulle förflyttas från att vara en folkbil till en premiumprodukt som kunde utmana Mercedes. Med hjälp av quattro, helförzinkade karosser, direktinsprutade dieslar och en dyrbar satsning på aluminium gjorde märket en resa som 2011 hade nått sitt mål; man var större än Mercedes på personbilssidan.
När han tog över den då sjukt blödande Volkswagenkoncernen 1993 vände han under knappt ett decennium affären från en tiomiljarders förlustaffär till en 25-miljarders vinstmaskin. Hans plattformsstrategi, där den snabbt växande varumärkesportföljen delade tekniken under skalen, bildade skola för världens bilindustri.
Piëch har beskrivits som envis och hänsynslös, och säger själv i sin memoarbok från 2002 att framgången beror på att han har lyckats behålla fokus på bilarna och dess egenskaper, istället för att låta sig dras in i maktspel och politik. Kända blev de sammandragningar som han med kort varsel lät göra med utvecklingsavdelningarna, där han själv körde alla prototyper i sina olika utvecklingsstadier, och hade synpunkter på allt ner till stygnlängden på klädseln. Om inte de ansvariga ingenjörerna hade gjort sitt jobb, åkte de ut.
Den sista kraftmätningen med Porschefamiljen i början av 2010-talet resulterade i att Volkswagen tog kontroll över den gamla familjeklenoden, mot många familjemedlemmars vilja. Tokförmögna blev dock alla på kuppen.
Huruvida de icke bekräftade förhandlingarna mellan Volkswagen och Tesla leder fram till att Elon Musk tar över Piëch roll i den gamla Volkswagenkoncernen står skrivet i stjärnorna. Eller åtminstone på mars, när han väl har landat där…