Dackevall: Polstjärnan lyser starkt på Hisingen

Gunnar Dackevall

Gunnar Dackevall

8 jul 2020

Jag förvånade mig själv häromveckan genom att skicka in tio tusenlappar för att ställa mig på kö för en Polestar 2. Några veckor tidigare hade vi bokat en Volkswagen ID3 för tidningens räkning för samma insats, något som kändes rätt rent journalistiskt, för att kunna följa och dokumentera Volkswagens första ”folk-elbils” resa ut på våra vägar. Redan köplatsen för en ID3 blev en liten utmaning att komma över, eftersom Volkswagens servrar brakade ihop ganska snart efter att de öppnade för registrering.

Det gick betydligt smidigare att ställa sig på kö för en Polestarbil, vilket kanske inte är så konstigt. Hela grejen med Polestarnamnet känns ju lite märkligt, i synnerhet för oss svenskar som känner märket som racerteamet som började sälja trimchips till Volvobilar. Det har sitt ursprung i Janne ”Flash” Nilsson gamla team i Karlstad, som i händerna på Christian Dahl blev Polestar och sedan såldes till Volvo.

Och nu ska Polestar utvecklas till ett renodlat elbilsmärke under den snabbväxande kinesiska Geely-koncernens tak. Liksom ”ungdomsmärket” Lynk & Co med konventionell teknik utvecklas bilarna på Lindholmen i Göteborg hos CEVT, ett systerbolag till Volvo.

För den som vill försöka förstå Geelyägaren Li Shufus tankegångar bakom bygget av det nya bilimperiet kan boken ”Volvos revansch – så befriades tigern” rekommenderas. Det är en nyutgiven bok av journalistparet Håkan Matson och Anders Nilsson (kända bland annat från Dagens Industri), som guidar läsaren igenom tiden från Fords försäljning av Volvo, fram till idag. Det är ett stycke nutidshistoria som kan läsas som en hyllning av Li Shufus entreprenörskap, som på bara ett decennium har fört upp honom från en position som löjeväckande småhandlare till en av de tio största bilproducenterna i världen. Den resan hade dock aldrig inträffat utan den kinesiska statsledningens välvilja, vilket ger sagan en krypande underton av oro.

Jag skakade av mig känslan och klickade i Performancepaketet med stora Brembobromsar och Öhlinsdämpare som bör fixa de problem som Tesla Model 3 har som prestandabil (se reportage i denna utgåva), och försöker nu ansluta mig till Li Shufus fascination för rymden och stjärnorna, som han gärna skaldar dikter om. Och där polstjärnan naturligtvis har sin alldeles speciella lyskraft ovanför Hisingen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: