Sandberg: Därför testar viräckvidden på motorväg
Fredrik Sandberg
6 apr 2023
I det här fullmatade numret har vi tagit pulsen på byd Atto 3, som vi testat tidigare men som inte var helt redo för primetime då, eftersom infotainmentsytemet inte var på plats. Nu har bitarna fallit på plats och det var dags att ta ut den på motorvägarna för att se vad världens största eller näst största (beroende på vem man frågar) elbilstillverkare har att bjuda på. Det intressanta med den bilen är batterierna, som är järnbaserade och som går att tillverka i stora volymer, till lägre kostnad än de nickelbaserade batterierna vi hittar i de flesta andra elbilar i dag.
byd är ett enormt bolag, som tillverkar enorma volymer batterier. Hur det än gick i vårt test är byd:s batteriteknologi och produktionskapacitet den stora utmaningen mot europeisk bilindustri, skulle jag säga. Tesla ligger just nu i säljtoppen i Sverige och Norge. Trots en sval bilmarknad pumpar de ut bilar. Anledningen är naturligtvis priset, som de kunnat sänka tack vare många saker som hör ihop med produktionsvolymer.
De kinesiska biltillverkarna kommer att inse detta snart, att lågt pris och vettig räckvidd är vad som säljer bilar i Europa. Då kan det gå fort.
Med testet av Atto 3 hade vi även med oss Cupra Born. Det vill säga det från Seat avknoppade bolaget Cupras version av Volkswagen ID 3. De två bilarna fick spänna sina muskler i en duell som bland annat innefattar det ack så viktiga räckviddstestet.
Vi har nu börjat standardisera räckviddstestet efter år av utprovning. Vad vill man som elbilsförare veta om bilens förmåga att ta sig långt? När elbilarna kom var blandad körning intressant; kom man 10 eller 15 mil?
Bilarna lämpade sig bra för pendling och körning i städer. Nära på alla elbilar som säljs i dag har inga problem att klara av den uppgiften, för den som kör någon mil till jobbet, handlar och uträttar vardagssysslor med bilen behöver ofta bara ladda en gång per vecka.
Det är när man ger sig ut på motorväg som agnarna skiljs från vetet. Det är där räckvidden är som intressantast. Det är där den spelar roll.
Och då är snittfarten konstant hög. De motorvägar som korsar Sverige från norr till söder och från öst till väst har hastighetsgränser på 110 och 120 kilometer i timmen. Är det minusgrader och nederbörd kan förbrukningen bli hög.
Därför kommer vi att testa räckvidden från utkanten av Stockholm mot Karlstad, söderut mot Gränna eller norrut mot Hudiksvall. Då får man en realistisk bild av vad bilen klarar av. Snabbladdarna ligger också efter de stora motorvägarna, man är med andra ord direkt på efter att man har laddat.
Klarar bilen 30 mil i dessa förhållanden blir det fyra i betyg, 40 mil en femma. De bilar som inte orkar över 20-milastrecket får en tvåa. Det finns bilar som inte klarar tio mil, men det är begagnade bilar som börjar ha tio år på nacken. De fyller sin funktion, men är kanske inte de bästa att använda om man ska till Skåne från Stockholm. Hur det gick för Atto 3 och Cubra Born läser ni som sagt länge fram i tidningen.
Sommaren är i antågande, och med den kommer också ett enklare elbilsliv, särskilt för den som ofta kör långa sträckor. Räckvidden blir längre och laddtiderna förkortas.
Och cyklarna tas fram. Att ge sig ut på cykeln en varm vårdag är svårslaget. Ännu roligare är det, enligt mig, att cykla elektriskt. Att få det där extra stödet i uppförsbackar. Då cykelturen inte är ett träningspass. Elcyklar blir allt populärare. För att fira våren har vi i detta nummer även en elcykelspecial att bjuda på. Vid sidan av provkörningar av flera nya heta elbilsmodeller som Hyundai Ioniq 6 och Mercedes EQE SUV.
Mycket nöje! Vi ses vid laddstolpen!