Sandberg: Iskall elbilsmarknad

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

2 mar 2023

Finansutskottets ordförande, moderaten Edward Riedl, säger till Aftonbladet följande när han ska förklara varför elbilsbonusen försvann: 
– Klimatbonusen för bilar kostade 7 miljarder kronor 2022. När vi lade budgeten såg vi att det kommer bli trångt, många behov. I det fick vi prioritera – och i ett läge där det säljs mycket elbilar var det en rimlig avvägning, tyckte vi.

Det är bara det att det inte säljs så många elbilar längre. Iskallt, är ordet som används av Mobility Swedens vd, Mattias Bergman. 
Hur mycket moms fick staten in på elbilsförsäljningen som gick som tåget för ett år sedan? 
Momsintäkterna var definitivt större än vad klimatbonusen var, speciellt efter sänkningen till 50 000 kronor. 

Den samlade intelligentian i regeringen och dess stödparti som vandrar runt och kluckar i kulisserna åt det ena idiotiska förslaget efter det andra har hittills inte imponerat. – Det säljs ju så mycket elbilar så vi tar bort en viktig anledning till att vi har en blomstrande marknad som ger skatteintäkter. Heja oss. 
Men som jag skrivit många gånger på den här platsen: den som tror att omställningen kommer att drivas av politiker har inte förstått vad som står på spel och vad som krävs. 

Till att börja med är politiker lika beroende av skatteintäkter från den fossila ekonomin som de bolag som driver dessa bolag är beroende av de rena intäkterna. Hela staters regimer som bedriver krig och förtrycker sin befolkning bygger hela sin existens på intäkter från energi som grävs upp ur backen. Och cirka 80 procent av de globala utsläppen av co2 kommer just från dessa koljunkies. 
Problemet är också att även gemene man delar detta beroende. Energin från kol, olja och gas krävs för att kunna leva de bekväma liv vi har vant oss vid. 

Men det är också lösningen – att individer kan bestämma var de vill ta sin energi ifrån och vilken energi de vill använda för att värma sitt hus och driva sitt fordon med. Om det är billigare och bättre att välja andra energislag på en fri marknad kan omställningen gå fort. Det många utesluter ur sina framtidsscenarier är just den fria marknaden. Många sätter sitt hopp till politiker. Som gång på gång visar sig ha andra saker än grön energi i sikte. 

Intressant nog går det med andra ord att tjäna pengar på grön energiteknik. Det börjar gå upp för allt fler bilföretag vad som är i görningen, hur konkurrensen i framtiden kommer att se ut. Tesla plockar för varje år allt större del av bilmarknaden. Och de tänker inte stanna där. I företagets senaste Masterplan som de kallar nummer 3 siktar de på att bygga 20 miljoner bilar per år. Inom ett decennium. För att klara det har de förändrat och kommer att fortsätta förändra hur bilar tillverkas. Det är inga små åtgärder. Och Toyotas ingenjörer har redan nu kallat Model Y för ett konstverk i sin geniala tillverkningsmetod. Volvo vill också ta efter metoden att formpressa fram- och bakvagn i ett stycke. Får Tesla till nästa steg i detta (som du kan läsa mer om i det här numret), med de nya snabbtillverkade battericellerna och hur de sätter ihop bilarna, så innebär det kostnadsbesparingar på 50 procent. Vilket innebär att de kan sänka priserna ytterligare på sina bilar. Vilket ger ännu större marknadsandelar. 

Det är bråda dagar för dem som vill hinna ikapp. Jag tänker på vår egen inhemska bilindustri, med Volvo och Polestar i spetsen. Hur ser våra politiker på den? Var det inte värt någonting att stödja forskning och utveckling av tekniken i våra elbilar med en bonus till dem som köper produkterna? Ett som är säkert är att en svensk blommande grön industri tillsammans med momsintäkter från nybilsförsäljningen vittrar bort i takt med att alla nu jagar begagnade bilar.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: