Sandberg: Lastbilar, leksaker och lyxlimpor

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

9 feb 2023

Jag träffade ett par personer som tillhör den tunga sidan på eCarExpo som gick av stapeln i Stockholm i februari. De var entusiastiska över elektrifieringen. Men de tittade också ut över mässhallen där mängder av nya personbilar var presenterade och kallade dem för leksaker. 

När man kommer med en långtradare och ska ladda för avfärd krävs det onekligen kraftigare doningar. Batteripacken kommer att bli gigantiska och för långväga transporter kommer det att krävas megawatt-laddning. 
Hur bygger man dem? Var ska strömmen tas från? Hur långt kommer de? Den tunga sidan har ungefär samma utmaningar som ”leksakerna” på personbilssidan hade för ett decennium sedan. 

Det är en spännande sektor, som kommer att genomgå samma transformation som på personbilssidan. I det här numret berättar vi om satsningarna, tekniken som krävs, fiffiga lösningar och svenska insatser i sektorn. 

Vi har också inlett ett samarbete med Elbil24.no, en norsk ledande elbilssajt. Mycket är likt i hur elbilar presterar här och på andra sidan västgränsen. Norrmännen får ju som bekant all ny elbilsteknik och bilmodeller snabbare än vi i Sverige, därför kan vi redan nu skvallra om hur Jeep Avenger och ds3 är att köra, modeller som kommer senare till Sverige. 

Vi har också tagit pulsen på den briljanta idén med solpaneler på elbilar. Hur går det egentligen för de nystartade bilfirmorna som vill satsa på tekniken, med hjälp av extremt snåla bilar? Är energiförbrukningen tillräckligt låg blir det en poäng att klä in bilar med solpaneler. Men det är lättare sagt än gjort att starta bilföretag. Hittills är det i stort sett bara Tesla som har lyckats sjösätta ett lönsamt bilföretag på mycket länge. 

På tal om det har vi även rett ut den eviga frågan huruvida Tesla nu är en premiumtillverkare. Det är de uppdaterade Model S och Model X som ska ha avgjort saken. Vi tog ut en Model S Plaid för att jämföra den med lyxlimpan i7 från BMW. 

På tal om Tesla blir det intressant att se vad deras Masterplan nummer tre kommer att innehålla. De har bockat av många av punkterna från masterplan ett (2006) och två (2016), där strategierna för Model S, 3, Semi, solceller, batteripack för energilagring, självkörande funktioner, lades upp. 

Allt är inte i hamn men nu är det alltså dags för nummer tre, som enligt Elon Musk själv ska innefatta lösningen på hela energifrågan. För det är ju den det handlar om. Nära på 80 procent av alla CO2-utsläpp kommer från energiproduktion i någon form. 

Att värma upp bostäder har ett större klimatavtryck än hela transportsektorn till exempel. Och värme behöver vi. Och transporter. Utmaningen är att omvandla fossil energiproduktion i form av kol, olja och gas till gröna alternativ. Ingen liten utmaning. Återstår att se om Tesla Masterplan nummer tre är megalomant trams, eller realistisk. 

Intressant att notera är att bilindustrin – den gamla onda utsläppsskurken faktiskt kan spela en stor roll i en energiomställning som går djupare än bara tranporter. Priserna och volymerna på batterier kommer att spilla över på energisidan. 
Saker kan gå fort när väl priserna och tillgängligheten är på plats. Sakta men säkert rör vi oss förhoppningsvis ditåt.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: