Sandberg: Nya bilföretag mot konkurs – står Northvolt på tur?
Fredrik Sandberg
17 jul 2024
Jag tror att alla nystartade bilföretag i västvärlden kommer att gå i konkurs de närmsta fem åren. Med ett undantag, Tesla. Det innebär inte att jag tycker att någon ska gå i konkurs, att jag på något sätt önskar detta. Tvärtom!
Jag har säkert fel. Men efter att ha följt Teslas väg på nära håll sedan 2007 tycker jag mig ha sett tillräckligt för att veta hur svårt det är att sälja stora volymer med bilar. För visst, det kanske överlever någon som säljer små volymer till skyhöga priser. Tesla var först, de uppfann hela grejen, om ni förstår vad jag menar.
Uppkopplade, eldrivna, supersnabbladdande, autonoma (nåja) bilar som uppdateras över nätet. Tesla hade arbetsnarkomanen Elon Musk vid rodret, och säga vad man vill om honom i dag, men han stoppade inte för något. De hade JB Straubel som teknikchef och Northvolts nuvarande vd Peter Carlsson som logistikchef. För att nämna några ess. De hade Silicon Valleys djupa fickor bakom sig och förbokade Model 3:or som räknade i hundratusentals.
Ändå var de på väg att gå i konkurs i slutet av förra decenniet. Och det var inte enda gången. Den som tror att de ska klara av det stunttricket i dag bör tänka ett varv till. Att ha kinesiska staten i ryggen är dock en annan historia. Eller att ha den kinesiska marknaden som spelplan.
Vad jag dessutom är orolig för är hur det kommer att gå för den europeiska batteriindustrin som EU har satsat enorma pengar i. Det måste gå. Northvolt får inte bli ett nytt Stålverk 80, alltså ett industriprojekt som lovar stort men som inte håller. Men verklighetens marknad är brutal.
Och det Northvolt och europeiska batteritillverkare har att slåss mot är kinesiska företag som redan i dag producerar enorma volymer och som har forskningsresurser och råvaror som vi bara kan drömma om. Hur ska Northvolt kunna konkurrera med CATL som nyligen presenterade batterier för flygplan med 500 Wh per kilo – det vill säga dubbla energimängden som vi har i dagens elbilsbatterier? Dessutom ligger de långt fram i utvecklingen av saltbatterier, alltså batterier utan litium med hög energitäthet men till mycket lägre kostnader. De befinner sig idag där Northvolt borde ha befunnit sig för ett år sedan. Om de ska kunna konkurrera.
BMW har också dragit sig ur en stororder. Redan förra året blev jag orolig efter att jag på en direkt fråga fick svar från BMW:s batteriavdelning att de inte valde Northvolt som leverantör för sin nästa generations elbilar. Northvolt var inte där med tekniken. Vilka har BMW då valt istället?
Jo, två kinesiska leverantörer, CATL och Eve Energy. De kan producera batterier efter BMW:s recept. Det räcker inte med att lova gröna batterier, de måste vara klassledande också. Och Northvolt har inte gjort mycket för att skapa buzz kring sina batterier. Dessutom har företaget haft problem att skala upp produktionen. Samtidigt som CATL säger att deras batterier kommer att kosta 60 dollar per kWh snart. Alltså nästan hälften av vad jag hört Peter Carlsson prognosticera.
Men i kristider kommer ofta innovationen. Låt oss hoppas att Northvolt tar sig upp. Oavsett hur det går för batteriföretaget i Skellefteå så står en sak klar: batterierna kommer att bli betydligt billigare inom en snar framtid, och så också elbilarna. Vilket kommer att skapa nya möjligheter för fiffiga entreprenörer. Kanske man skulle starta bilföretag, jag har lite idéer …