Sandberg: Tesla storstädar – Musk satsar hela firman på AI
Fredrik Sandberg
16 apr 2024
Tesla är i kris, företaget gör sig av med 10 procent av personalen. Flera högt uppsatta chefer slutar. Bara det att teknikchefen Drew Baglino har lämnat Tesla är en massiv nyhet. Vem? Säger du då, kanske.
Vi kommer till det. Vi kommer också till det faktum att Tesla lägger planerna på en mindre billig elbil på is. För att förstå vad som är på gång tycker jag att vi börjar här: Den 12 april nålade Elon Musk fast följande inlägg på X: ”Supervised full self-driving now $99/month.”
För en dryg tusenlapp får du alltså en bil som kör helt själv, även i täta villakvarter. I regn. Även i snö. Du måste dock övervaka köringen själv, hela tiden.
99 dollar per månad är en rejäl prissänkning jämte vad det tidigare har kostat. De klipp som nu dyker upp på X, visar alltså bilar som kör helt själv i regn, snö och i stökig trafik, trånga gator, mängder av människor som passerar och transportbilar som plötsligt blinkar ut och svänger in i körfältet. Allt utan någon som helst interaktion från föraren.
Den nya versionen av FSD (Full Self Driving), som kallas version 12.3.3 är enligt mängder av rapporter ett stort steg framåt i Teslas mjukvara. Och det är inte svårt att bli imponerad av hur väl den verkar fungera när man dyker ner i de klipp som ramlar ut på nätet, även om det finns situationer den inte klarar.
Att priset sänks till 99 dollar per månad har flera förklaringar, dels ger det mer data till Tesla som kan köra det mot sina system och göra Tesla ännu bättre på självkörande funktioner. Fler förare, mer data.
Det blir allt tydligare att Elon Musk satsar hela företaget på att de inom en kort tid ska få fram helt självkörande bilar. Det är därför han lägger den billiga modellen, ofta kallad Model 2, på is. Det är därför som Drew Baglino, som har varit på företaget i 18 år och haft en enormt central position, slutar, tror jag.
Elon Musk behöver inte nästa generations battericeller, som Drew var ansvarig för att ta fram. Den så kallade 4680-cellen med sina torra elektroder – det vill säga celler som är betydligt billigare att tillverka – har inte materialiserat sig. Kostnaderna för att ta fram egna katoder, har skenat enligt sajten Electrek. Därmed fick även chefen för det projektet, Anthony Thurston, gå. Projektet behövs inte längre.
Men det kan ju också vara som Electrek tror, att de är trött på ett kasst ledarskap. Chefen Elon Musk är ju rätt upptagen med att sitta och gubbgnälla på Twitter … förlåt, X.
Men kanske är en anledning faktiskt att battericeller inte behövs i de volymer som man tidigare har antagit, i alla fall till bilar (stationär lagring är en annan femma, men där är litium-järnfosfat och kommande saltbatterier den teknik som kommer att användas).
Anledningen är att en enda robotbilar kommer att ersätta fyra bilar. Det kommer att vara mycket billigare att beställa en robottaxi via sin telefon än att äga en bil. En eldriven taxi som inte har någon förare, ger billiga kilometrar.
Kanske kommer en robotbil att ersätta fler än fyra (vilket är en vanlig beräkning). En bil står stilla den mesta av tiden. Av dygnets 24 timmar används den som mest en halvtimme per bil, i snitt.
Robotbilar kommer att snurra hela tiden. Vilket ger en idé om hur mycket färre bilar som bilindustrin kommer att kunna sälja varje år. Det är inte elbilstekniken som är den stora disruptiva tekniken, det är AI.
Den som äger robotbilarna kommer dock att tjäna mycket pengar. Och i Teslas fall är det naturligtvis Tesla som äger flottan.
Men en robottaxi kan inte se ut hursomhelst. En liten billig Tesla fungerar dåligt som taxi. Bilen behöver ett rymligt baksäte. Lastutrymmen. Onödigt att ens börja producera den billiga trånga bilen med litet bagageutrymme, med andra ord.
På det här sättet löser Elon Musk många problem. Företaget kan fortsätta att växa exponentiellt, framför allt på intäktssidan. Han slipper ge sig in i ett blodigt krig med lågprisbilar från Kina. Elon Musk vet mycket väl var den vägen leder, den till de små marginalernas konkurrenshelvete.
Tesla kan behålla sin position som unik disruptiv kraft i bilvärlden.
Att satsa hela företaget, vilket det här innebär, på att få till helt självkörande bilar är också i linje med hur han har fungerat tidigare. Enorma risker, som kan innebära enorma vinster.
Det går också i linje med Teslas målsättning, att ställa om världen mot grön energi. Eldrivna robotbilar är betydligt grönare än allting annat och fossildrivna transporter kommer att bli vansinnigt dyra i jämförelse.
Den 8 augusti ska Tesla visa upp sin ai-kärra. Det vill till att det är bra. Att skrota lågprismodeller, stänga ner central batteriforskning och utveckling kräver en braksuccé.