Blomhäll: Semestertider är nybörjartider

Tibor Blomhäll

Tibor Blomhäll

1 aug 2023

I sommar var det många nya ägare som gjorde sin första långresa med elbil. Snabbladdade den för första gången.
För något stort verkar ha hänt i år. 2023 kommer att gå till historien som elbilens år i Sverige. Plötsligt är det inte bara tekniknördar och isbjörnskramare som köper elbilar utan kreti och pleti. Eller, förlåt, det heter visst ”gemene man”!

Årets mest sålda bilmodell är en elbil, Tesla Model Y. Den har sålt långt fler exemplar än de Volvomodeller som brukade toppa listorna. Men nu är det inte längre bara teknikintresserade som nördat ner sig i laddkurvor och batterikemier som sitter bakom ratten utan helt vanligt folk. Som har ett liv.

Annat var det för tio år sedan. Som vissa av er känner till driver jag elbilsklubben Tesla Club Sweden. ”Istället för fritid” som jag brukar säga. Klubben fyllde tio år härom veckan vilket fick mig att bli ovanligt nostalgisk och minnas hur det var att vara elbilist anno 2013.

Då var det här med elbilar något alldeles nytt. Ingen hade knappt ens sett en. Skepticismen var minst sagt total. Kan man köra längre än nån kilometer? Fungerar de på vintern? Folk var helt okunniga. 
Mycket har hänt sedan dess, folk har mindre konstiga frågor nu – även om okunskapen fortfarande är skrämmande stor ibland.

För tio år sedan var det bara trädkramare i stickade koftor som köpte elbilar. Trodde folk. Egentligen var det mest tekniknördar som gjorde det. Som läste på allt om batterier, snackade laddcykler och räckvidd och oftast visste mer om bilarna än de som sålde dem. Oh boy har det ändrat sig sedan dess!

På onlineforumet i Tesla Club Sweden rapporterade en synbart skakad medlem härom veckan att han hade sett en Tesla stå på en parkeringsplats med en Wunderbaum hängande från backspegeln. Alla svaren var rörande överens om att här drar vi strecket liksom, här är beviset: Tesla har blivit en dussinbil. En Svenssonbil. Den lilla doftande granen är det otvetydiga tecknet på att även ”vanligt folk” köper elbilar nu. Villa, vovve … laddbox, verkar vara det nya normala.

Och vanligt folk bryr sig inte om batterikemi och laddcykler. Knappt ens om räckvidd längre. De bara köper en elbil för att grannen eller arbetskamraten har gjort det. För att ”typ alla gör det nu, liksom”. Och för att slippa tanka dyr soppa.

Och vanligt folk åker och pendlar till jobbet och laddar hemma och stortrivs med sin elbil. Som min granne som aldrig laddat sin elbil på publika laddplatser, bara hemma.
Sedan kommer semestern. Och vanligt folk sätter sig i sin elbil och åker iväg på sitt livs första långresa med elbil.
Nej. Det blir faktiskt inga problem med räckvidden. Ingen blir stående vid vägkanten med tomma batterier. Dagens elbilar har vett nog att säga till när räckvidden inte räcker. I bästa fall föreslår till och med bilen var man ska ladda för att kunna fortsätta.

Det är själva laddningen som är problemet. Massvis med gånger har jag fått hjälpa nybörjare med att hitta och installera rätt app för att kunna ladda. Otal gånger har jag hjälpt nybörjare med att hitta rätt laddhandtag som passar deras bil. Visat var deras laddlucka sitter (!!!)
Tro nu inte att jag gnäller. Tvärtom! Äntligen har vi nått dit att elbilar inte är något konstigt, inget farligt utan något som gemene man faktiskt vågar köpa och ge sig ut på äventyr med.

Men för att minska lite på det där äventyrliga: innan du ger dig iväg på långresa med din elbil, testa någon gång att snabbladda. Så du hinner i lugn och ro installera rätt app, registrera rätt kort, hitta rätt laddhandtag som ska stickas in i rätt hål på bilen utan att hela familjen sitter och morrar om varför det ska ta en så himla lång tid.

Ett tips på vägen: på Tesla Supercharger ska man alltid ta det övre laddhandtaget att ladda med. Det är ingen idé att du försöker med det undre. Det passar visserligen i ladduttaget på din elbil men ger inga elektroner – bara till äldre Tesla Model S och X-bilar. Gissa antal gånger jag har fått berätta det för elbilister i sommar.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: