Sandberg: Sista ordet inte sagt om vem som driver framtidens bilföretag

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

7 feb 2021

Få har väl missat att Tesla nu med god marginal är högre värderat än de största biltillverkarna tillsammans. 

Det är ju helt orimligt! En bubbla! Galenskap! De tillverkar ju knappt några bilar! Men att vara först har sina fördelar. 

Jag har varit på teknikmässan i Las Vegas sedan 2016 och där har även bilföretagen – de flesta förutom Tesla – närvarat och presenterat sina visioner för framtiden. Framtidens bil kommer att vara uppkopplad, autonom och elektrisk, har de alla sagt. Och så har de visat upp ett koncept. 

Det har varit lika märkligt varje år. 

Många av de konceptuella lösningar som bilföretagen visade upp som framtidens bilism – hade Tesla redan haft i sina bilar i flera år. Tesla Model S årsmodell 2012 var redan den uppkopplad och elektrisk. Några år senare delvis autonom. I alla fall betydligt mer autonom än de traditionella bilföretagens bilar. 

Det finns en till punkt som de traditionella bilföretagen länge har sett i sin spåkula: det delade ägarskapet över bilen. 

Den punkten har dock inte Tesla pratat om så mycket, annat än om när bilarna blir helt självkörande. Då kommer de att fungera som robottaxi. De traditionella bilföretagen har däremot testat sina vingar i bilpoolsvärlden med varierande framgång. Många magplask har det blivit.

Den som söker efter anledningar till Teslas höga aktiekurs bör kanske leta hos de etablerade bilföretagen efter de där uppkopplade och elektriska bilarna. De är inte så många. Sedan har vi ju det där med de högt uppskruvade förväntningarna inför Teslas Battery Day, som ska hållas ungefär samtidigt som den här tidningen kommer ut. Så här kvar i augusti är jag lite avundsjuk på dig som nu är i september och redan, eller strax, vet vad som presenteras. 

Tesla har inte bara en egenutvecklad dator med tillhörande mjukvara för helt självkörande bilar. De kanske även har en överlägsen batteriteknik på väg ut. 

I det här numret har vi visat på att allt inte är rasande enkelt för en uppstickare som Tesla; vår långtestbil har dragits med många problem. 

För till syvende och sist handlar det ju faktiskt om bilar. Det riktigt stora teknikskiftet kommer nog först när vi har helt pålitliga självkörande system. När det sker vet ingen. Löftet om att det ska ske snart i Teslas bilar är nog vad som främst driver aktiekursen uppåt. Men mina erfarenheter av Teslas autonoma system säger någonting annat. 

I det här numret har vi provkört Volkswagens förslag till folkelbil, ID 3. Vi tar pulsen på den spännande tekniken kring att ta ström från elbilen och ladda ditt hus, i stället för tvärtom. Vi har även träffat mannen som bytte batteripack själv i sin Nissan Leaf och tittat närmare på de tunga elektrifierade transporterna. Vi har också kört nya laddhybrider och djupdykt i BMW:s elbilsstrategi. 

För vem vet, sista ordet är inte sagt i frågan om vem som driver framtidens bilföretag framför sig. Just nu ser det ut som om Tesla ska behålla ledningen, men en enkel men prisvärd bil för den normala bilföraren, som den ID 3 som Volkswagen nu lanserar, kanske är vad som blir grejen. Eller så är BMW:s försiktiga trippande genom laddhybridsmarknaden en smartare strategi. 

Vi står inför en mycket spännande höst och vinter, det är ett som är säkert.

Laddkort Kanske blir det nu lättare att ta fram vettiga betalsystem. Politiker har ju gett sig in i leken, gubevars. 

Tesla Cybertruck i sin nuvarande inkarnation kommer inte att säljas i Europa. Den blir en uteslutande amerikansk historia.  Anledningen är det europeiska regelverket. Men Elon Musk lovar en europeisk version. 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: