Statistik: Kungen av långkörning i Norr
Fredrik Sandberg
25 jun 2020
För dig som inte har läst huvudartikeln ”Kungen av långkörning i norr”, gör det här.
Kördata Stockholm – Niemisel, Kia e-Niro
Laddstopp 1, Bee, Circle K E4 Hudiksvall.
Körd sträcka: 300,5 km.
Batteri vid ankomst: 23%.
Laddar till: 83%.
Total laddtid: 1h 3 min, 60%.
Temperatur: +1.
Laddstopp 2, Bee, Nordmaling.
Körd sträcka: 294,5 km.
Batteri vid ankomst: 6%.
Laddar till: 80%.
Total laddtid: 1h 13 min, 74%.
Temperatur: –5 grader.
Laddstopp 3, Charge and Drive, Mc-Donalds, Skellefteå.
Körd sträcka: 183 km
Batteri vid ankomst: 32%
Laddar till: 69%
Total laddtid: 48 min
Temperatur: –10 grader
Laddstopp 4, Luleå Energi.
Körd sträcka: 133 km.
Batteri vid ankomst: 33%.
Laddar till: 72%.
Total laddtid: 47 min.
Temperatur: –11 grader.
Målgång, Niemisel:
Körd sträcka: 57 km.
Batteri vid ankomst: 59%.
Temperatur: –21 grader.
Kommentar: Totala kör- tiden blev drygt 15 timmar, men sista laddningen går att räkna bort, då den gjordes endast för att vi var tre bilar som anlände och alla kunde inte ladda över natten. Räknar man bort den skulle körtiden bli cirka 14 timmar och endast tre laddstopp.
Kördata Stockholm – Niemisel, Nissan Leaf e+
Laddstopp 1, Bee, Söderhamn.
Körd sträcka: 257 km.
Batteri vid ankomst: 22%.
Laddar till 82%.
Total laddtid: 60 min, 60%.
Temperatur: +1.
Laddstopp 2, Bee, Timrå Airport.
Körd sträcka: 158 km.
Batteri vid ankomst: 31%.
Laddar till: 83%.
Total laddtid: 43 min, 52%.
Temperatur: –3.
Laddstopp 3, Charge and Drive, Örnsköldsvik.
Körd sträcka: 135 km.
Batteri vid ankomst: 29%.
Laddar till: 86%.
Total laddtid: 50 min, 57%.
Temperatur: –7.
Laddstopp 4 Ånäset.
Körd sträcka: 185 km.
Batteri vid ankomst: 14%.
Laddar till: 80%, 287 km.
Total laddtid: 76 min, 66%.
Temperatur: –10.
Laddstopp 5 Pite Energi.
Körd sträcka: 151 km.
Batteri vid ankomst: 17%.
Laddar till: 31%.
Total laddtid: 13 min, 14%.
Temperatur: –10.
Laddstopp 6, Luleå
Energi (HPC).
Körd sträcka: 52 km.
Batteri vid ankomst: 10%.
Laddar till: 55%.
Total laddtid: 38 min, 45%.
Temperatur: –14.
Ankomst – Niemisel
Sträcka: 57 km.
Batteri vid ankomst: 27%.
Temperatur: –20.
Kommentar: Ankommer klockan 02.41. Nästan tre timmar efter Kia e-Niro. Förbrukningen ökade allteftersom det blev kallare och förbrukningen är generellt högre än Kian. Fler laddstopp ger långsammare färd.
Kördata Stockholm –Niemisel, Audi e-Tron 50 quattro.
Laddstopp 1, Laddplats Gävlevallen.
Körd sträcka: 182 km.
Batteri vid ankomst: 22%.
Laddar till: 98%.
Total laddtid: 63 min, 76%.
Temperatur: +1.
Laddstopp 2, Bee, Birsta, Sundsvall.
Körd sträcka: 215 km.
Batteri vid ankomst: 13%.
Laddar till: 93%.
Total laddtid: 68 min, 80%.
Temperatur: – 3,5.
Laddstopp 3, InCharge, Örnsköldsvik.
Körd sträcka: 147 km.
Batteri vid ankomst: 35%.
Laddar till: 96%.
Total laddtid: 55 min, 61%.
Temperatur: –7.
Laddstopp 4, Charge and Drive, Umeå.
Körd sträcka: 110 km.
Batteri vid ankomst: 49%.
Laddar till: 91%.
Total laddtid: 38 min, 42%.
Temperatur: –7.
Laddstopp 5, Charge and Drive, Skellefteå.
Körd sträcka: 138 km.
Batteri vid ankomst: 34%.
Laddar till: 79%.
Total laddtid: 36 min, 45%.Temperatur: –7.
Laddstopp 6, Incharge, Piteå.
Körd sträcka: 76 km.
Batteri vid ankomst: 43%.
Laddar till: 50%.
Total laddtid: 8 min, 7%.
Temperatur: –10.
Laddstopp 7, Luleå Energi, Luleå.
Körd sträcka: 53 km.
Batteri vid ankomst: 20%.
Laddar till: 100%.
Total laddtid: 53 min, 80%. (till 80 procent tog 30 minuter).
Temperatur: –11.
Ankomst – Niemisel
Sträcka: 57 km.
Batteri vid ankomst: 75%.
Temperatur: –18,5.
Kommentar: 16 och en halv timme tog resan för Audi e-Tron. Det blev väl många stopp när kylan slog till. Ett av de sista stoppen i Piteå var onödigt, men eftersom Kian redan kommit fram till HPC-laddaren i Luleå ville jag inte vänta på plats. Jag hade dock inte tagit mig från Skellefteå till målet, dryga 17 mil på 80 procent av batteriet. E-Tron drog över 3 kWh per mil i 110 km/h när det blev rejäla minusgrader.