Svensk elbåt full av attityd X SHORE
Peter Fredriksson
14 jul 2020
Serieentreprenören Konrad Bergström ger sig in i båtbranschen med en nyutvecklad elbåt. Ambitionen är att X Shore ska fylla ett tomrum på den internationella marknaden.
– Vi riktar oss till kunder som vill ha en snabb elbåt med bra räckvidd, säger han.
Text: Peter Fredriksson | Foto: X Shore
Redan 1996 registrerade Konrad Bergström varumärket X Shore, men marknaden och teknologin var inte mogen samtidigt som han inte hade tid att utveckla konceptet. Istället ägnade han sig åt att bygga upp miljardföretaget Zound Industries som tillverkar hörlurar och högtalare.
I takt med att elbilarna blev allt vanligare insåg han att det fanns en hel del att göra inom den marina världen, som tidigare varit ganska så konservativ och ovillig att ta till sig modern teknik.
– Vårt mål med X Shore är att båtarna ska bli så bra att den på allvar kan konkurrera med motsvarande konventionellt drivna båtar, och jag tycker att vi är på god väg. Det finns en ökad efterfrågan på elektriska båtar som går snabbt och som har en bra räckvidd. Vi strävar efter att ha den högsta prestandan och våra första båtar, Eelex 6500 och Eelex 8000 kommer att ha en toppfart på 40 knop, säger han och tillägger att även om framförallt batteritekniken är väldigt dyr just nu kommer tillverkningskostnaderna att minska, och då kommer även försäljningspriserna ut mot kund att bli lägre.
X Shore riktar sig framförallt till två typer av köpare, dels företag som använder sig av båten i mycket stor omfattning och som vill ha låga driftskostnader och en underhållsfri drivlina. Men sen är även teknikintresserade personer som redan kör elbil och kanske till och med har en mindre eldriven båt en självklar målgrupp.
– Har man en gång åkt elbåt glömmer man aldrig hur avkopplande och själsfullt det är att höra hur vågorna bryts mot skrovet. I en konventionellt driven båt är det också vanligt att man får avgaserna rakt i ansiktet när man vänder båten mot vinden, säger han.
Med tanke på att motståndet i vattnet är stort är skrovets utformning A och O för att på så sätt få en bra räckvidd. Därför har man tillsammans med båtbyggaren Glenn Karlsson, som tidigare tävlat och vunnit med egna båtar i bland annat Roslagsloppet, ägnat mycket tid åt experiment och simuleringar.
Resultatet har blivit ett extremt lättdrivet skrov som har en luftsmord stegbotten, vilket innebär att det finns två hack i skrovet där det sugs in luft som bildar ett lager som ger mindre friktion mellan båten och det omgivande vattnet.
– Det finns otroligt mycket man kan göra för att minska just energiförbrukningen, skrovet är bara en komponent. Även utformningen av propellrarna, roder, propelleraxeln och kraftöverföringen från motorn spelar stor roll.
X Shores båtar har marinanpassade litiumjonbatterier med vattenkylning, är på 120 kWh och monteras med kylning och programvara av ett det schweiziska företaget Enereb. Batteripacket väger cirka 700 kilo inklusive BMS och kylsystem, medan motorn och invertern kommer från Brusa.
Framdriften sköts med två propellrar med raka axlar som är placerade i separata propellertunnlar.
Om väder och vind så tillåter ska man kunna komma cirka 100 distansminuter om man tuffar på i tio knop, blåser man på i 25 knop kan man köra i cirka 2,5 timmar.
Om väder och vind så tillåter ska man kunna komma cirka 100
distans-minuter… i tio knop.
Båten ska byggas i olika längder och med olika påbyggnader, där till exempel Eelex 6500 och 8000 har mycket stora och öppna däcksytor där man kan solbada eller transportera skrymmande föremål. Tack vare den trubbiga fören blir det enkelt att angöra en brygga och här finns även en integrerad trappa som underlättar avstigning och ombordstigning.
Konrad Bergström räknar med att man ska kunna leverera de första båtarna till kund under våren 2019 och att priserna kommer att börja på cirka 220000 euro plus moms.
– Vi kommer att ha mellan tre till sju olika modeller i olika längder och anpassade för olika användningsområden. Jag har byggt upp olika företag genom åren, men måste nog säga att det var länge sedan jag var så taggad som nu. Det här är en extremt spännande bransch som ännu är i sin linda, det finns så mycket ny teknik som går att använda i så många olika kombinationer att jag tror att hela båtbranschen kommer att förändras drastiskt de kommande åren.
X Shore Eelex 6500 / Eelex 8000
Längd: | 6,5 m / 8 m. |
Vikt: | 1800 kg / 2200 kg. |
Djup: | 60 cm / 80 cm |
Bredd: | 2,4m / 2,6m |
Laddning: | 8 timmar 360 V, 12 timmar 220 V. |
Toppfart: | 40 knop. |
Marschfart: | 25 knop. |
Max räckvidd: | 100 sjömil i lägre farter. |
Batterikapacitet: | 120 kwh. |
Motorstyrka: | 145 kw. |
Laddstyrka max: | 400 v 16A. |
Pris: | Från cirka 220 000 euro för 6500 och 240 000 euro för 8000, plus moms. |
Serieproduktion: | Från och med våren 2019. |