Elbilen logo Meny

Vi är ett tåligt släkte

Krönikor

Vi är ett tåligt släkte, vi elbilister. Den tanken slog mig när jag stod där vid snabbladdaren i Noppikoski mitt i skogen i djupaste Dalarna.

En sliten skylt högt ovanför mitt huvud förkunnade stolt ”mat, rum, butik, bensin”. Fast nu under pandemin fanns det varken mat eller rum då butiken var stängd och igenbommad. Det enda man kunde göra var att tanka bilen – eller ladda den, då Dalakraft har satt upp en snabbladdare bredvid pumparna. Kanske dags att lägga till ”el” i uppräkningen på skylten.

En snabbladdare och två bensinpumpar mitt ute i skogen. Närmsta bensinstation är en enda obemannad pump över fyra mil bort. (För övrigt bredvid Loos Koboltgruva!). Närmsta snabbladdare faktiskt också lika långt bort.

Den ena av de två bensinpumparna i Noppikoski var spektakulärt trasig, med den avslitna slangen demonstrativt lagd ovanpå pumpen. Kvar fanns alltså en enda bensinpump och en enda snabbladdare bredvid en stängd och igenbommad butik i djupaste Dalarna. Minusgrader och snö. Skymning och tät skog. Lite kuslig stämning. Lägg till lite olycksbådande bakgrundsmusik så är scenen redo för pilotavsnittet i någon Netflix-serie.

Medan vi elbilister är glada för att den där enda snabbladdaren i Noppikoski över huvud taget finns rynkar de flesta bensinbilister på näsan för att det ”bara” finns två pumpar där varav den ena trasig. Medan vi elbilister gläds över att närmsta snabbladdare är ”bara” fyra mil bort blir bensinbilister förfärade när de hör att närmsta bensinpump är fyra mil bort – och att det bara är en enda obemannad pump där, inte en hel station som de är vana vid.

Nedåtgående trenden med mackdöden i Dalarna verkar nu ha nått samma nivå som uppåtgående trenden antalet snabbladdare. En viktig skillnad kvarstår dock än.

För lek nu med tanken om macken i Noppikoski helt skulle varit stängt. Ingen bensin, ingen snabbladdare. Elbilister skulle bara ha ryckt på axeln, ”jaha ännu en snabbladdare som inte funkar”, sånt är ju vardagsmat för oss, tyvärr. Bensinbilister skulle nog mest stått där helt nollställda. Har du någonsin varit med om en bensinstation som inte fungerar?

Drygt sju mil norr om Noppikoski ligger lokala metropolen Sveg. Med två bensinstationer som erbjuder sammanlagt åtta bensinpumpar, en snabbladdare från Fyrfasen Energi – och tio (10!) Tesla Superchargers! Ja du läste rätt, fler Superchargers än vad det finns bensinpumpar. Rena himmelriket om man kör en Tesla.

Fast jag körde inte min Tesla den dagen utan var ute och testkörde en annan elbil. Så jag fick ställa mig i kön vid den där enda publika snabbladdaren, fick vänta en halvtimme innan det över huvud taget var min tur att ens börja ladda. Jag var i alla fall tacksam föra att laddaren fungerade och att jag efter en stunds pillande med en mobilapp kunde få igång den.

Ingen bensinbilist skulle acceptera sådana villkor. Att alltid ha fjärilar i magen, alltid behöva hålla tummarna att den där macken man är på väg mot verkligen kommer fungera. Att behöva fumla med massa olika kort och appar för att få igång den. Det som är vardag för oss elbilister.

Tesla har förstått att det inte duger med en enda snabbladdare. Ionity likaså. Till och med regeringen, som i villkoren till sitt investeringsstöd för snabbladdare i glesbygden krävt att det ska stå minst två laddare per station. Det är dags att även övriga spelare vaknar och inser att tiden då elbilister var glada för en enda ibland fungerande snabbladdare är förbi. Ska gemene man våga byta till elektrisk drivlina måste snabbladdarna bli lika pålitliga som bensinstationer.

Tibor Blomhäll kör en Tesla Model 3. Familjens andrabil är en Nissan Leaf.  Till vardags är han utvecklingschef på ett it-bolag, och i stället för fritid driver han elbilsklubben Tesla Club Sweden. Han bor i villa i en Stockholmsförort.
Tibor Blomhäll

Tibor Blomhäll

PUBLICERAD: 2021-03-14