Blomhäll: Vilket årtionde det varit!

Tibor Blomhäll

Tibor Blomhäll

22 jun 2020

Nu när ett nytt årtionde börjar kan det vara värt att blicka bakåt: Vad har 2010-talet betytt för elbilar? Hur såg elbilar ut för tio år sedan och vad har hänt sedan dess?

Vanligaste elbilen år 2010 var Kewet Buddy, som med sina 10 kWh blybatterier kunde åka dryga fem mil innan det var dags att ladda igen. De flesta elbilar på den tiden hade blybatterier, eller exotiska batterityper som Th!nk Citys Zebra-batteri som hade smält salt som elektrolyt, som ständigt behövde hållas 245 grader varmt för att fungera!

I Japan hade Mitsubishi precis börjat producera sin elbil i-Miev som inte bara hade 16 kWh litiumjonbatterier med 10 mils räckvidd, utan även nymodigheten snabbladdning. De första Chademo-snabbladdarna sattes upp i Japan redan 2009 – ett år innan standarden blev spikad.

Och så fanns det Tesla. Tesla Roadster började levereras redan 2008 och få minns idag att den var den första serietillverkade elbilen med litiumjonbatterier. Räckvidden på 39 mil var rena science fiction på den tiden.

Även om både Kewet, Th!nk, Mitsubishi och Tesla lanserade sina första elbilar 2008-2009 kan vi ändå säga att 2010-talet var årtiondet då elbilen föddes. Att på tio år gå från Buddys blybatterier och fem mils räckvidd till att kunna köra 50 mil i sin Tesla Model 3 är en hisnande resa. Att Tesla släppte sin Roadster redan 2008 med dess specifikationer är lika häpnadsväckande som om vi skulle hitta en platt-tv i en medeltida slottsruin.
I oktober 2010 började Nissan tillverka sin ikoniska elbil Leaf. I början hade den 24 kWh batterier som med åren ökade till 30, 40 och till slut 64 kWh i samma batteripacksut-
rymme och på så sätt visualiserade batteriernas utveckling under årtiondet. Leaf fick en facelift 2017 men är i grund och botten fortfarande samma bil som 2010.

Tibor Blomhäll kör en Tesla Model 3. Familjens andrabil är en Nissan Leaf. Till vardags är han utvecklingschef på ett it-bolag, och i stället för fritid driver han elbilsklubben Tesla Club Sweden. Han bor i villa i en Stockholmsförort.

2012 kom Renault Zoe, elbilen som innehar försäljningsrekord i många europeiska länder än idag. Ända till nyligen saknade den snabbladdning men vann istället kunder på sitt låga pris. Samma år började Tesla leverera sin Model S. År 2012 hade den 85 kWh batterier och 42 mils EPA- räckvidd. Siffror som fortfarande än idag är svårslagna för de flesta konkurrenter.

I mitten av 2010-talet började flera andra biltillverkare vakna till och släppa egna elbilar. BMW i3 kom 2013 och var arketypen för den tidens elbilar. De skulle vara annorlunda. Biltillverkare experimenterade inte bara med batterier och elmotorer utan även utseende. Och varenda elbil skulle ha massa blåa lysdioder överallt …

Tesla Model 3 började levereras i mitten av 2017. Under åren sedan dess har Tesla ökat produktionstakten från dussinet bilar per vecka till uppemot tiotusen, och på sista dagen av årtiondet börjat leverera bilar även från deras kinesiska fabrik.

En Th!nk City kostade år 2010 från 340 tusen kronor. Med tillbehör som baksäte (!) och Zebra-batterier kunde den kosta hundra tusen till. I dagens penningvärde uppemot femhundra tusen kronor. Lika mycket som en Tesla Model 3 SR+ kostar idag. Med fyrdubbla räckvidden, ordentliga innerutrymmen, krocksäkerhet, acceleration och bagageutrymme. För att inte tala om autopiloten, Superchargers, trådlösa uppdateringar, Netflix och annat som man bara kunde drömma om för tio år sedan.

Med den utvecklingen i backspegeln – vad kan det kommande årtiondet bjuda på?


Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: