Volkswagen vill prata design

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 sep 2023

Volkswagen ska bli en designdriven tillverkare. Alla koncernens olika märken – från Volkswagen och Skoda över Lamborghini och Ducati till lastbilarna från Scania – ska få ett mer distinkt och tydligt utseende.

Beslutet presenterades av koncernchefen Oliver Blume under mobilitetsmässan IAA i München. Orsaken? Design blir enligt Volkswagen allt viktigare när ”traditionella unika försäljningsargument förlorar alltmer i betydelse”.

– Bra design är en grundförutsättning för att inspirera våra kunder. Med en vässad designidentitet skapar vi tydliga produkter och skiljer oss från andra märken. Exteriört, interiört och digitalt, säger Volkswagenkoncernens chef Oliver Blume.

Oliver Blume, chef för både Volkswagenkoncernen och Porsche.

Det innebär ett nytt fokus hos Volkswagen. Oliver Blumes föregångare Herbert Diess lanserade en stor satsning med dotterbolaget CARIAD som skulle göra Volkswagen till en ledande mjukvaruutvecklare. Det har hittills inte gått som planerat. Problem med mjukvara har bland annat tvingat Porsche att skjuta upp lanseringen av elsuven Macan.

Ok, nu alltså design. Men vad betyder det i praktiken? Vi frågade både Oliver Blume och Thomas Schäfer, chef för märket Volkswagen.

Oliver Blume, nu är det fokus på design, din föregångare hade fokus på mjukvara….

– De senaste månaderna har vi satt nya nivåer för de olika märkenas tekniska profiler. Vi har totalt ställt om kring arbetet med mjukvara för att bli mer konkurrenskraftiga. Inklusive lösningar med nya partners (Audi samarbetar med SAIC, VW med Xpeng – reds anm), säger Oliver Blume.

Men vad betyder det nya fokuset på design rent konkret?

– Design är för mig en av koncernens styrkor. Något som vi kanske använt oss för lite av hittills. Det är något som kan få oss att sticka ut. Volkswagenkoncernen kan redan övertyga med köregenskaperna hos våra elbilar där vi är starka med kvalitet, men framförallt med design.

Konceptet ID.2all var startskottet för en återgång till mer traditionella linjer hos Volkswagen.

Blir det mer skillnad mellan de olika märkena inom koncernen?

– Ja, vi kommer skilja dem betydligt mer åt. De kommer se helt annorlunda ut. Ett exempel, när man kollar på Darkrebel från Cupra och ID.GTI….Och skillanderna kommer bli större.

Är det här ditt beslut? Ditt avtryck inom Volkswagen?

– Personligen älskar jag design, jag har gjort det i över åtta år hos Porsche och har med vårt designteam inom Volkswagenkoncernen en bra grupp. VI är träffas ofta och har en utvecklat en ny designfilosofi där vi jobbar på varje märkes idenditet. För vi tror att det är ett viktigt säljargument.

Cupra tar ut svängarna med designen, här konceptet Dark Rebel.

Hur spretigt formspråket inom koncenen blir inom Volkswagenkoncernen återstår att se. Cupra tycks redan ha fått ganska fria tyglar. För kärnmärket Volkswagen är linjen däremot det motsatta. Där är det en återgång till mer konservativa linjer som gäller nu. Hur ser märkeschefen Thomas Schäfer på det?

Vad innebär den nya linjen med fokus på design för Volkswagen? Ett traditionellt sett ingenjörsstyrt märke som Volkswagen fickju  med ID-modellerna fick ett helt nytt uttryck.

– VW var och är ingenjörsdrivet. Men inom det har vi haft extremt vackra bilar, ikoner som Scirocco eller Bubblan. Det måste lyftas fram igen. Åren efter dieselgate lämnade vi tyvärr medvetet vårt designspråk för att presentera något nytt för att återuppfinna märket. Det var ok men så här i efterhand inget bra beslut. För våra kunder förväntar sig en VW. Raka linjer, något som är skapat ur ett stycke. Stabilt, men med bra detaljer. Vi kommer nu tillbaka med det, säger Thomas Schäfer.

Thomas Schäfer, chef för märket Vokswagen på mässan IAA.

Om det är en efterkonstruktion eller en ärlig sammanfattning kring hur diskussionerna har gått inom Volkswagen är svårt att säga. Men det rundade, ibland rentav lekfulla, designspåret hos de ID-modeller vi sett hittills ser ut att vara på väg bort. Framtidens Volkswagen blir en återgång till mer bekanta former. Och med det bygga vidare på redan etablerade varumärken. Till exempel GTI.

– Viktigt är att ikoner som GTI är autentiska. Det finns andra tillverkare som väljer en annan väg med sina ikoniska namn. Vi vill göra autentiska modeller och det är ett designpråk som vi kommer föra in alltmer under de närmsta åren med nya modeller.

Och det betyder att VW återgår till sina rötter?

– Ja, delvis är det en slags retrostil. Men också en fråga om vad som utgör en VW. Vilka linjer är viktiga och att ta det in i framtiden. Jag tror att det gått bra hittills, vi ska vidareutveckla det för att bli mer progressivt. Men med ID.GTI tror jag vi är på rätt väg.

Och den kommer vi få se på vägarna?

– Ja, det är beslutat. Vi visar den slutgiltiga versionen 2026 och året efter kommer den ut på marknaden. Vi visar bara saker som vi också levererar, lov

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!