10 häftiga nyheter med nya Model Y – och en negativ

Tibor Blomhäll

Tibor Blomhäll

30 jan 2025

Tibor Blomhäll är inte bara en av tidningen Elbilens mest omtyckta krönikörer. Han innehar också titeln ”President” för Tesla Club of Sweden och har i rollen som det naturligtvis tagit en titt på nya Model Y Juniper. Och kommit tillbaka med en lista där han radar upp det han gillar – och vad han inte gillar.

Tesla har släppt en uppdaterad version av deras storsäljande SUV. Den nya Tesla Model Y kommer med flera stora nyheter – och några små men ack så viktiga. Projektet som tog fram bilen hade det interna kodnamnet Juniper hos Tesla, en anspelning på det evigt gröna växtsläktet Juniperus.

Först ut från fabriken är en extrautrustad version kallad “Launch Series”: fyrhjulsdrivna Tesla Model Y Long Range AWD, i svart eller Quicksilver färg, med 20-tums fälgar och Acceleration Boost. 0-100 klaras av på 4,3 sekunder och räckvidden är på 568 km enligt WLTP. 201 km/h maxhastighet och upp till 250 kW laddeffekt ger bekväma långresor. Leveranser i Sverige börjar i mars i år, våra bilar tillverkas i Teslas fabrik utanför Berlin. Andra, enklare utrustade modeller kommer senare.

Så vilka fördelar har nya Juniper jämfört med gamla Model Y? Vi listar 10 häftiga nyheter – och en negativ:

Utseendet

Nya Model Y har fått ett rejält ansiktslyft. Med ny nos och bakparti har bilen fått ett nytt, modernare utseende. Det första man märker på nya Model Y är ljuslisten tvärs över dess nos, som fungerar som varselljus och blinkers. Strålkastarna ligger separat, en bit under. “Motorhuven” har blivit plattare, vilket gör att bilen ser bredare ut utan att egentligen vara det. En detalj som ögat letar efter men snabbt inser att den saknas är Teslas T-emblem på huven. Även baksidan har fått en ljuslist, som belyser stora T E S L A bokstäver ovanifrån. Det ser läckert ut fast vi undrar hur den öppna konstruktionen kommer se ut efter några mil på våra vinterslaskiga vägar med snörök.

Tesla har även strävat efter att försöka göra bilarna billigare att reparera. Den bakre karossplåten har designats om till 4 mindre delar så man slipper byta hela bakpartiet efter mindre parkeringsskador. Av den anledningen har även den svarta plastpanelen bak på bilen blivit extra fläskig. Den börjar nästan påminna om åttiotalsbilars traditionella stötfångare. Mindre parkeringsknuffar ska över huvud taget inte nå plåten.

Kameran i nosen

Utöver de synliga förändringarna fram på bilen har den även fått en lite mer dold en: en liten kamera under registreringsskylten som ska underlätta parkering i trånga utrymmen. Förutom att visa dess bild på mittskärmen förbättrar kameran även noggranheten för bilens automatiska parkering och den 3D modell av bilens omgivningar som visas istället för 360 bild. Kameran har även fått spolarmunstycke, en mycket välkommen nyhet på våra slaskiga breddgrader.

Spolarvätska

Apropå spolarvätska har Tesla flyttat fram locket där man fyller på till längst fram under framhuven. Ifall du undrar varför detta är en stor nyhet har du tydligen aldrig försökt fylla på spolarvätska på en Tesla förut. Förut var påfyllningsröret längst bak under motorhuven, nästan vid vindrutetorkarna vilket gjorde att man spillde både till höger och vänster när man försökte sikta in sig på det lilla hålet. Erfarna Teslaister hade med sig tratt.

Bagageutrymmet, “frunken” under framhuven är fortfarande lika stor och härligt lättillgänglig som det brukar vara på Tesla.

Skönare framsäten

Teslas redan förut bekväma säten (som för övrigt är designade av svenska Anders Bell) har blivit ännu bättre. De har blivit mer skålade, erbjuder bättre sidostöd. Förutom den otroligt bekväma automatiken som värmer stolarna utan att man behöver trycka på några knappar på vintern, är framsätena nu även ventilerade för sval kyla på sommaren.

Blinkers!

Tesla Model Y har blinkers! Ni som undrar ”what’s the big deal liksom” har inte hängt med på debatten som uppstod när Tesla plockade bort blinkersspaken på Model S, X och 3. De bilarna har fått knappar på ratten som man blinkar med. Tesla verkar dock ha insett att den stora massan vill ha riktig blinkersspak så de har behållit den på deras populäraste bilmodell. 

Växelspaken har de dock tagit bort. Istället drar man med fingret upp eller ner längs skärmens vänsterkant för att välja fram eller back. Om man ens behöver göra det: bilens AI lägger automatiskt i framväxeln när du trycker på gaspedalen – förutom om den ser ett hinder framför bilen, då lägger den i backen. Snudd på magi, fungerar över förväntan bra.

Lyxigt i baksätet

Vi har det bra, vi här bak i bilen. Förutom förbättrad sittkomfort med förlängd sittdyna har baksätets ryggstöd även fått motorjustering. Med knappar på sidorna kan man justera ryggstödens lutning. Eller genom att trycka på den nya 8 tums mittskärm baksätespassagerarna har fått, där man även kan justera temperatur, fläkt – och även skjuta fram passagerarstolen så man får ännu bättre benutrymme. Man kan också titta på filmer från Netflix, eller spela spel. Det finns två kraftfulla USB-C uttag med 65W effekt som kan ladda två laptops samtidigt.

Förnuftigt bagageutrymme

Med knappar på sidoväggen i bagageutrymmet kan man bekvämt fälla ena eller båda ryggstöden på baksätet – eller om man trycker en gång till resa dem tillbaka upp igen. Nya Model Y är precis lika mycket laståsna som den gamla, med sammanlagt 2 138 liters bagageutrymme. Under det plana lastgolvet finns ett enormt extrautrymme. Och nu kan man även vika ihop insynsskyddet och stuva undan den där. Hela utrymmet, ända ut till bakkanten på bilen har klätts i tåligt svart filtmaterial. Ställer man sig bakom bilen öppnas bakluckan automatiskt utan att man behöver vifta med foten under. Nya Model Y kommer med samma dragkrok som den gamla, med 1 600 kg dragvikt, inkluderad i priset.

Tystare åktur

Tesla har lagt ner mycket arbete på att reducera vägljudet och vindbrus med 20%. De nya laminerade glasrutorna runt om dämpar både ljud och solljus mer effektivt än förut. Även luftkonditioneringen har blivit tystare och mer effektiv. Vill du fylla tystnaden med musik har Tesla uppdaterat ljudsystemet med 15 dolda högtalare och en rejäl subwoofer.

Skönare åktur

Ansiktslyftet är mycket mer än lite nya veck på bilplåt. Tesla säger sig ha förbättrat 70% av bilens alla komponenter. Stora förändringar i kaross, hjulupphängning och fjädring som inte syns från utsidan – men märks när man tar bilen på en åktur. Med helgjutna fram- och bakvagn har Tesla reducerat antal komponenter, fått bilarna bli mer lättbyggda och förbättrat karosspassningen.

Världens bästa bil

Tesla Model Y är världens bästa bil. Nej, det är inget som vi bara hittat på – det är ett statistiskt faktum. Tesla Model Y har varit världens, och Sveriges mest sålda bilmodell både 2023 och 2024. Drygt 1,2 miljoner människor köpte en Model Y runt om i världen i fjol, mer än någon annan bilmodell oavsett drivlina.

Med de nya förbättringarna hoppas Tesla att Model Y ska behålla sin position. De nya detaljerna kommer uppskattas av barnfamiljer och andra som vill köpa förnuftiga bilar. Att bilen dessutom accelererar som ett skållat troll är bara rent bonus.

Priset

Efter tio positiva nyheter kommer så en negativ: priset. Nya Model Y är dyrare än den gamla. Prislappen på 729 170 kronor verkar vid första anblicken vara 95 tusen kronor dyrare än gamla Model Y. Riktigt så illa är det tack och lov inte. Den speciella “Launch Series” som nu lanserats är rejält extrautrustat. Valde man Quicksilver färg, 20 tums fälgar och acceleration boost till den gamla Model Y kostade även den 707 370 kronor.

Så skillnaden är endast 21 800 kronor för en rejält tystare bil med bättre väghållning, ventilerade framsäten, skärm och motorstyrda ryggstöd till baksätet, parkeringskamera fram, bättre stereo, med mera nytt. Ett simpelt komfortpaket brukar kosta mer hos konkurrenterna.

Det påstås att 50 tusen kineser beställde nya Model Y första dagen den släpptes där. Vi misstänker dock att den riktigt stora vågen av beställningar kommer först när de enklare versionerna utan lull-lull dyker upp på Teslas beställningssida.

Tesla Model Y LR AWDGamla versionenNya Launch Series
Räckvidd WLTP, 20″ fälgar533 km568 km
Topphastighet217 km201 km
0-100 km/h5,0 sek4,3 sek
Längd4 751 mm4 790 mm
Bredd2 129 mm2 129 mm
Höjd1 624 mm1 624 mm
Markfrigång172 mm167 mm
Förbrukning1,69 kWh/mil (19″ hjul)1,53 kWh/mil (20″ hjul)
Vikt1 979 kg1 997 kg
Lastutrymme2 158 L2 138 L

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: