Elbilen logo Meny

100 exemplar av Sion ska ge solel och lagra ström i Utrecht

Sion2021sono-motors-sion-front

De nederländska städerna Utrecht och Groningen används ibland som testballonger för nya trafiklösningar i landet. I just Utrecht finns sedan en tid 500 laddstolpar som är förberedda för tvåvägsladdning och alltså både kan ge och ta emot ström från en elbil.

De ska nu användas för ett pilotprojekt där hundratals elbilar ur en carsharingtjänst ska ingå i ett system för att lagra grön el från sol- och vindkraft.

– Inom detta ekosystem används batterierna i delade elbilar för att lagra hållbar energi i stor skala, skrev initiativet We Drive Solar när projektet drogs igång.

Ännu är det långt ifrån alla elbilar som erbjuder tvåvägsladdning. Ioniq 5 gör det och Hyundai är med i projektet, men det satsas även på en mindre uppstickare.

Nämligen det tyska start up företaget Sono Motors som har fått en beställning på 100 exemplar av sin modell Sion som är utrustad med solceller i karossen som kan ladda batteriet.

Sion kan även dela med sig av ström från sitt batteri på 54 kWh med en effekt på 11 kW och alltså delvis direkt ge tillbaka solel till stadens elnät.

Enligt företaget ska de 100 exemplaren av Sion kunna producera lika mycket ström som en solcellspark stor som två fotbollsplaner.

– Detta är ett idealt projekt för Sono Motors för att främja vår vision om fossilfri mobilitet genom att visa hur elfordon kan stödja omvandlingen av hela energisektorn, säger Jona Christians som är en av medgrundarna av Sono Motors.

I ett samarbete med NEVS ska Sion tillverkas i Saabs gamla bilfabrik i Trollhättan. Projektet har försenats flera gånger, men produktionen av förserieexemplar är tänkt att börja nästa år. NEVS ägare, den kinesiska fastighetsjätten Evergrande, är mitt uppe i stora ekonomiska bekymmer och det ryktas att de kommer sälja NEVS.

Enligt Sono Motors är det däremot inget som påverkar planerna kring tillverkning i Trollhättan.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-09-17