Acura ZDX – ny elsuv från Honda med GM-teknik

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 aug 2023

Honda har precis lanserat sin nya elsuv e:Ny1 som vi har provkört. Det är den första modellen på Hondas nya elbilsplattform e:n och till 2030 planeras det inte mindre än 30 nya elbilar. Men alla av dem använder inte Hondas egenutvecklade teknik. På den amerikanska marknaden säljer Honda även bilar från sitt märke Acura. När et kommer till att ledigt för Acura förlitar sig Honda i stället på ett samarbete med General Motors och deras plattform- och batterisystem Ultium.

Acura ZDX är strax över fem meter lång och blir märkets första eldrivna modell som ska börja levereras till kunder i USA i början av nästa år. Modellen erbjuds i två versioner där ZDX A-Specs har en elmotor på bakaxeln som ger en effekt på 245 kW, eller 333 hästkrafter. Den andra ZDX Type S blir fyrhjulsdriven med två elmotorer som ger en effekt på 373 kW, eller 507 hästkrafter. I båda fall kommer de med ett batteripaket på 102 kWh. Det ska gå att snabbladda med en effekt på 192 kW. Med det väljer Honda/Acura att inte dra nytta av Ultiumplattformens möjlighet till att ladda snabbt med 800-voltsteknik. Effektsiffrorna tyder på att det handlar om det idag vanligare 400 volt.

Räckvidden för ZDX A-Specs anges till 52 mil och för ZDX Type S till 50,7 mil. På insidan hittas Googles operativsystem som då står för röststyrning och navigering. Med det ska även gå att förvärma batteriet för optimal laddning när du kommer fram till en vald snabbladdare.

Priset för bakhjulsdrivna ZDX A-Specs börjar på 60.000 dollar, omkring 660 000 kronor. Senare är även en fyrhjulsdriven version av ZDX A-Specs planerad.

Fyrhjulsdrift har alltså redan den sportigare versionen ZDX Type S som får ett pris från 70.000 dollar, omkring 770 000 kronor. Att någon av versioner kommer dyka upp här i Sverige är inte troligt då Acura inte säljs här.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!