Allt fler mörka moln över Lightyears solcellsbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 jan 2023

Efter att nederländska Lightyear som såg ut att vara ett lovande exempel på hur ett start up-företag utvecklar en nyskapande teknik och faktiskt lyckas få det i produktion ser det nu ut att gå snabbt utför.

Häromdagen meddelade Lightyear att tillverkningen av deras solcellsbil Lightyear 0 läggs ned. Beslutet kom oväntat, dels för att tillverkningen av Lightyear 0 kom i gång för knappt två månader sedan och dels för det unga företaget precis såg ut att satsa allt framåt med nästa modell, Lightyear 2.

Så sent som i början av januari släpptes smygbilder av den kommande modellen som också den ska få solceller i karossen och med ett riktpris på 440 000 kronor utvecklas som en volymmodell.

Första bilderna av den planerade modellen Lightyear 2

Möjligheten att kunna fokusera på Lightyear 2 angavs som orsak för att tillverkningen av Lightyear 0 ställdes in.

Men nu ökar antalet frågetecken kring företaget. Företaget som ansvarat för själva produktionen av Lightear 0, Atlas Technologies, har nu försatts i konkurs av en nederländsk domstol.

”Lightyear beklagar att behöva göra detta tillkännagivande för alla anställda, kunder, investerare och leverantörer och kommer att arbeta nära kuratorn och alla inblandade personer och hoppas på deras förståelse och stöd”, skriver företaget i ett kort meddelande.

Förseriemodell av Lightyear 0 tillverkad hos finska Valmet

Då det är företaget som hanterar tillverkningen som är försatt i konkurs kan Lightyear fortsätta utveckla Lightyear 2 och även lansera modellen.

I alla fall i teorin.

”Under den kommande perioden kommer förvaltaren att fokusera på de anställdas och fordringsägarnas ställning samt bedöma hur Lightyear-konceptet kan fortsätta”, fortsätter det korta meddelandet på deras hemsida.

Att deras koncept fungerar har Lightyear visat. Frågan är om de kan ta det vidare till en produktionsfärdig Lightyear 2, eller om tekniken har en ljusare framtid hos någon annan tillverkare. Bland annat har svenska Koenigsegg investerat i Lightyear och de båda företagen skulle samarbeta kring teknik, oklart vilken.

Sajten electrive skriver också att anställda hos Lightyear redan har börjat söka nya jobb på nätverket LinkedIn. Företagets PR-ansvarige skriver och ber om tips på jobb både för honom själv och sina kollegor.

”Det här är ett team som har utformat och byggt världens första produktionsfärdiga solcellsfordon. De människor jag har arbetat med är djärva, visionära och verkliga go-getters. Vi vill gärna dela med oss av våra kunskaper och bidra där vi kan; ge oss en chans”, avslutar han sitt inlägg.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: